CANO00144

CANO000144
For Public Release
RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021
Chinese state media and Canadian WeChat News Accounts Spread False
Narrative about the Conservative Party and Former Candidate Kenny Chiu
Key Findings

e RRM Canada has identified what may be a Peoples Republic of China (PRC) influence
operation aimed at discouraging Canadians of Chinese heritage from supporting the
Conservative Party of Canada (CPC), party leader Erin O'Toole, and particularly former
Richmond-Steveston candidate Kenny Chiu in Canada’s 44" General Election (GE44).

» We do not have clear evidence of a PRC-directed operation, but we have observed
strong indicators of a coordinated campaign as well as links between the campaign and
the PRC.

* The campaign took place on multiple platforms and mediums including WeChat, Douyin,
Chinese-language news sites, and potentially radio:

o The campaign primarily used WeChat's group chat and news account features to
spread false narratives about Chiu, the CPC, and the party leader.

e Three of the Chinese-language news accounts that first circulated a false narrative about
Chiu are members of a media partnership with the Chinese state-run media agency,
China News Service CNS, which may be under the direct control of the United Front
Work Department (UFWD), China’s main department for gathering intelligence and
influencing diaspora Chinese communities overseas.

e Although we did not observe direct Chinese state media participation in spreading the
narrative about Chiu, RRM Canada identified several Chinese-language news sites and
WeChat accounts that maintain close ties with the Chinese Communist Party (CCP) —
including state media agencies like The People’s Daily — spreading the narrative widely.

s competing hypotheses explaining the chain of events described in this report

o |f this was a PRC-directed operation, the loss of CPC candidates in ridings with large
numbers of Canadians of Chinese heritage may lead the PRC to conclude the operation
was a success and may result in their attempt to conduct similar operations in
forthcoming provincial and federal elections. It may also have a chilling effect on
candidates’ perceived ability to critically discuss China-Canada relations.

s |tis possible that this was not a PRC-directed operation and that the false information
and coordination we observed is attributable to misinformation and organic activity.

Purpose
This Open Data Analysis! is part of Rapid Response Mechanism (RRM) Canada’s efforts to
monitor the digital information environment for signs of foreign state sponsored information
manipulation. The purpose of this report is to present a timeline of all evidence available to
RRM Canada supporting our low-moderate confidence assessment that CPC Leader Erin
! Rapid Response Mechanism (RRM) Canada produces Open Data Analysis to chart trends, strategies, and tactics in foreign interference. This
analysis supports the G7 RRM, an initiative agreed by the G7 in 2018, to strengthen coordination to identify and respond to diverse and
evolving threats to G7 democracies, including through sharing information and analysis, and identifying opportunities for coordinated response.
[APG]
PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO00O144 10f 10

2024



CANO000144
CANO000144
For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

O'Toole, former CPC MP Kenny Chiu, and the CPC in general were the target of a Chinese state-
sponsored disinformation campaign to discourage Canadian electors of Chinese heritage from
supporting them.

Methodology

RRM Canada used a combination of methods to analyze this influence operation, primarily
manual review of Chinese social media platforms including WeChat, Douyin, Weibo, Chinese-
language BBS websites, as well as open-source forensic digital analysis through using website
archives, social listening tools, and cross-platform social media ranking tools. We also received
information from the CPC, the MacDonald-Laurier Institute, DisinfoWatch, and the Media
Ecosystem Observatory.

Observations

Following a deep dive into Canada’s Sinophone media ecosystem, RRM Canada has identified
what appears to be a coordinated campaign among Chinese-language news websites in Canada
and WeChat news accounts in Canada to spread a false claim about former CPC candidate for
Richmond-Steveston Kenny Chiu and his Private Members’ Bill C-282 (An Act to establish the
Foreign Influence Registry). The campaign claims that, if elected, Chiu would pass a “foreign
power registry act” that would designate “any individual or group connected with China as a
spokesperson of the Chinese government.”

The campaign portrayed Chiu and Bill C-282 in a false or misleading way, and the narrative
appeared embedded or alongside other news stories that claimed Conservative Party leader
Erin O'Toole “almost wanted to break diplomatic relations with China” with his GE44 platform.

In some cases, RRM Canada was able to track down web or WeChat news articles that made
the specious claims; however, in more transient forms of media, such as radio broadcasts and
private messages in group chats, we were not able to observe the campaign, and relied on the
testimony of others who did see or hear it.

Timeline of events

* Mid-Aug to late-Aug: Reporting from Chinese-language media on GE44 is relatively light
and presented in a non-partisan manner.

* Late-Aug to early Sep: Chinese-language media notes that the CPC is pulling ahead in
the polls and LPC support is dipping.

o Three (or more) messages that present false narratives about the CPC and Kenny
Chiu begin to circulate among WeChat and WhatsApp group chats.

* Aug 28: The popular York BBS WeChat news account shares an anonymous post that
CPC leader would “ban WeChat, if elected” and is the “Canadian version of Trump”

s Aug 29: Popular WeChat news accounts in the Vancouver area also share the
anonymous post from York BBS.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144 20f 10
2024



For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

Sept 6: Markham-based 105.9 Yes My Radio publishes an anonymous Chinese-language
blog calling on readers to “pay attention to Kenny Chiu’s ‘Foreign Interference
Registry.”” The author writes “any individual or group with ties to China may be
considered a spokesperson” and would need to register.
Sept 8: Markham-based news site CGCTV shares a slightly revised blog post from 105.9
Yes My Radio. The author claims Chiu’s “anti-China” stance comes from his Hong Kong
background.
Sept 9: Two separate influence operations begin on WeChat:

o Toronto-based news sites Today Commercial News and CouponKing share the

CGCTV article on their WeChat news accounts, along with a call to action: “if you
care about the well-being of the Chinese community, please spread this
message...!!”.

Chinese state media tabloid The Global Times publishes three pieces on WeChat
that claim the CPC “almost wants to break diplomatic relations with China.” The
piece draws quotes from a Hill Times piece that discusses the LPC, CPC and NDP’s
China-Canada relations policies.

Sept 10 to 16: As advance polls open, the influence operation continues:
o At least eight popular WeChat news accounts in Canada share the Global Times

story that the CPC would “break ties” with China, but do no credit the state
tabloid as the original author.

More than a dozen Chinese provincial and state-level media outlets also publish
the story.

On Sept 11, Burnaby-based Road to Canada Consulting shares the false narrative
about Chiu and Bill C-282.

Sept 16 to 20: RRM Canada does not detect any new Chinese-language stories from
Canadian or Chinese state media about Chiu, Bill C-282, the CPC, or the party leader.

For an extended review of the timeline of this influence operation, data analysis on the levels of
engagement each post received, please see Annex A.

Analysis

Target audience
There appear to be different target audiences for this operation:

1.

Canadian electors of Chinese heritage who live in Canada, especially those in the greater
Toronto or greater Vancouver areas.

Canadian electors of Chinese heritage who live in the electoral district of Richmond-
Steveston (the former riding of MP Kenny Chiu).

The public in mainland China who has not heard of Conservative Party leader Erin O'Toole
or formed an opinion of him.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144

2024

CANO000144
CANO000144

30f10



For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

Possible link to PRC

Following the election, RRM Canada performed analysis on the WeChat accounts and websites
involved in the influence operation. In particular, the three news sites who first shared the false
narrative about Chiu and C-282 — 105.9 Yes My Radio, CGC TV, and Today Commercial News —
all appear to have entered into a partnership with China News Service (CNS), a Chinese state-
run news wire service, similar to Xinhua. While Xinhua mostly provides copy for domestic state-
run media, CNS is supervised by the Overseas Chinese Affairs Office (OCAQ) a state-run agency
responsible for liaising with overseas Chinese abroad.?

In April 2021, Carolyn Bartholomew, Chairperson of the United States-China Economic and
Security Review Commission, spoke at a meeting of Parliament’s Canada-China Relations
Committee, that CNS “covertly runs other overseas media agencies, is officially part of the
Overseas Chinese Affairs Office, which is controlled by the United Front.” Analysts at the
respected Australian Strategy Policy Institute (ASPI) and at the Department of Sinology at
Charles University in Prague report that the OCAO was absorbed into the United Front Work
Department (UFWD) in 2018.3 4

According to published attendee list provided by CNS, the editors-in-chief of all three media
outlets attended the most recent CNS conference in October 2019. All three share CNS content
on their respective websites. A CNS website also lists 105.9 Yes My Radio, Xinflix TV (CGCTV's
parent company) and Today Commercial News as CNS partner organizations. When media
organizations enter into partnership agreements with CNS, they are given access to free
content published by the news wire and can take all-expenses paid trips to a bi-annual
conference held by CNS. ASPI reports that partner organizations are also given access to a
members-only “content-sharing platform so they can freely syndicate CNS reports as well as
articles uploaded by other members.”®

It is possible that the three news sites used the CNS-provided platform to upload and then re-
share the negative narrative about Chiu and Bill C-282 to their respective websites. However,
RRM Canada does not have access to this platform and cannot verify whether stories about
Chiu, the CPC or the CPC leader circulated there.

It is also possible that the three news sites copied the content from each other, or from a
separate unknown source. However, 105.9 Yes My Radio, the first outlet to publish the false
narrative, is not a popular site for online news.

2 "Overseas Chinese Affairs Office of the State Council”. The Chinese Government's Official Web Portal. Archived
from the original 2007 site.

* Joske, Alex. "Reorganizing the United Front Work Department: New Structures for a New Era of Diaspora and
Religious Affairs Work". Jamestown Foundation, 19 May, 2019. https://jamestown.org/program/reorganizing-the-
united-front-work-department-new-structures-for-a-new-era-of-diaspora-and-religious-affairs-work/.

4 Jirous, Filip; Sevéikova, Petra. "Covert propaganda operations in plain sight: The CCP united front system's media
network in Europe.” Sinopsis, July, 2020. https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2021/07/cns0.pdf (pp. 2)

* Joske, Alex, et al. “The Influence Environment | A Survey of Chinese-Language Media in Australia.” ASP/, 17 Dec.

2020, https://www.aspi.org.au/report/influence-environment.
[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144

2024

CANO000144
CANO000144

40f10



CANO000144
CANO000144
For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

Scholars Larry Diamond and Orville Schell write that diaspora news outlets that have taken part
in CNS partnership agreements or attend CNS events often change their editorial stance and
“become more positive about the PRC.”% In 2018, the Financial Times reported CNS was
involved in an “aggressive push” to “establish agreements with overseas publications, which
allow them to publish party-approved content under the masthead of other news outlets.””

Possible effects of the campaign
RRM Canada cannot determine the impact of information operations on voting intentions and
elections results.

If this was a PRC-directed operation, the loss of CPC candidates, including Chiu, in ridings with
large numbers of Chinese-speaking Canadians may lead the PRC to conclude the operation was
a success. This may result in their attempt to conduct similar operations in forthcoming
provincial and federal elections including tacitly encouraging WeChat news account owners in
Canada to attempt similar tactics.

This incident, fairly widely reported in mainstream Canadian media, may also have a chilling
effect on candidates’ perceived ability to critically discuss China-Canada relations.

Next Steps
RRM Canada will:

# Catalogue and map the Chinese-language media ecosystem in Canada, and potentially
the U.S,;

e Continue to monitor Chinese social media platforms to better understand how the PRC
leverages these platforms to influence Canadians; and

e Research new, privacy-respecting methods to track and monitor false information on
closed social media platforms and messaging apps.

Annex A: Extended timeline

Aug 28: WeChat News groups share narrative that CPC leader would “ban WeChat”
During GE44, RRM Canada observed very high levels of engagement with content on WeChat's
“news accounts” or “subscriptions” feature and made the platform the primary focus for its
Chinese-language monitoring activities. We also believe that if a state actor wanted to
propagate a narrative about a political party or candidate to Canadians of Chinese heritage at
scale, the most favorable place to do so would be through WeChat news accounts.?

¢ Diamond, L., & Schell, O. (2018). China's Influence & American Interests. Hoover Institution, pp. 111-112

7 Feng, Emily. “China and the World: How Beijing Spreads the Message.” Financial Times, 12 july 2018,
https://www.ft.com/content/f5d00a86-3296-11e8-bSbf-23ch17fd1498.

# WeChat is China’s most popular app and was estimated to have passed over a billion monthly active users in
2018. According to a report from Columbia Journalism Review, WeChat is also the primary method for the Chinese
diaspora in North America to read the news. Tencent, the creators of WeChat, do not break down their user

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144 50f 10
2024



CANO000144
CANO000144
For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

RRM Canada believes the influence operation against the Conservative Party, party leader Erin
O'Toole, and former MP Kenny Chiu first appeared on WeChat in late August or early
September. Up until that time, discussion about the Conservative Party and its candidates was
relatively minimal on Chinese social media platforms and Chinese-language news sites.

However, on August 28, a popular nationalistic WeChat news account in the Greater Toronto
Area called York BBS (195K subscribers), posted an anonymous article claiming Conservative
leader Erin O'Toole would “ban WeChat, if elected.” The author also claimed that O’'Toole is the
“Canadian version of Trump” and that he is “significantly more radical and tougher on China”
than his predecessor, Andrew Scheer.

The article received high engagement (over 27K views), and soon spawned more articles from
nationalistic WeChat news accounts that made the same claim, such as VanPeople (155K
subscribers) and VanSky (89K subscribers). The spurious claims against O'Toole coincided with a
rise in the polls for the Conservatives in the first half of the writ period, a phenomenon that the
People’s Daily Overseas Edition, the official publication that represents the views of the
Chinese Communist Party, also noted in a September 7 report.

Late Aug to Sept 10: WeChat group chats share Kenny Chiu and C-282 narrative

On September 7 and 8, Chiu gave two separate interviews with local English-language Greater
Vancouver Area publications that there was a “concerted effort to spread misinformation about
him” and that he had “not anticipated the smears and level of falsehood” circulating about him
on WeChat and WhatsApp. A reporter for Glacier Media, a local Vancouver area publication,
reviewed three of the WeChat group messages for the September 8 interview with Chiu,
including:

1. A message that levied criticism at the Conservatives, and urged the Chinese community
to “use their power” and vote for the Liberal Party of Canada (LPC) “so that we can have
a chance to influence the future of Canada”

2. A message that urged “ethnic Chinese to unite” and “resolutely oppose the crazy Sino-
phobic Conservative candidates” and to cast their vote for the LPC

3. A message that claimed Bill C-282 would deem anyone who attended an event hosted
by the Chinese consulate as under the influence of the Chinese government; it also
suggested that if China is targeted by the Bill, then America should be too.

However, on September 4, a web user on the popular Chinese-language BBS site iAsk posted
that they “heard Kenny Chiu’s recently proposed Bill C-282, also known as the ‘foreign power
registration act’, would have a negative effect on mainland Chinese immigrants, is that true? Is
anyone able to analyze this situation?” It is unusual that C-282 would suddenly become a focal

numbers by country, however, some marketing firms believe the number is likely around 1 million WeChat users in
Canada.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144 6 of 10
2024



CANO00144

CANO000144
For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

point; prior to September 2021, no WeChat news accounts had published widely about Chiu’s
proposed bill.

On September 6, 105.9 Yes My Radio, a Greater Toronto Area radio station that broadcasts in
Mandarin, published an anonymous blog post on the open web titled “please pay attention to
Kenny Chiu’s ‘foreign power registration act.” The post claimed:

“If Kenny Chiu is re-elected, this "Foreign Power Registry Act" may become law.
Mainland immigrants in Canada need to pay attention, because once it becomes law,
any individual or group with ties to China may be considered a spokesperson for the
Chinese government and be required to register, which will have a very negative impact
on the freedom of expression of mainland immigrants... failure to register or inaccurate
information is punishable by a fine of up to 5200,000 and two years in prison.”

“If the purpose of the bill is to prevent foreign governments and political organizations
from interfering in Canadian politics, then all foreign governments (e.g., the United
States) should be treated equally... given that Sino-Canadian relations are at an all-time
low, and given the "anti-Chinese" background of the bill's sponsor, it is easy to guess
that this is a bill that targets mainlond Chinese groups and individuals in Canada, with
the aim of curbing any pro-China speech in Canada and controlling and monitoring
mainland groups and individuals.”

The content of the 105.9 Yes My Radio post bear some similarities to the content of the third
WeChat group message reported by Glacier Media, and they are likely one in the same.

Sept 8-17: Canadian News Accounts Pile On, Chinese State Media Jumps In

Following the publication of the 105.9 Yes My Radio piece, others followed suit. On September
8, Chinese-language news site Global Chinese Convergence Media (CGC TV) published a piece by
author Yanshan Xiaoge (#(]]/]\EF) comparing “Trudeau’s China policy and Kenny Chiu’s
“foreign power registration act.” The author writes approvingly of the PM’s approach, then
suggests Chiu’s bill seeks to “suppress the Chinese community.” The author then repeats many
of the claims asserted in the 105.9 Yes My Radio piece, but adds an additional section that
explores Chiu’s background:

Speaking of Kenny Chiu’s anti-Chinese-ness, what is his background? He was born in
Hong Kong, immigrated to Canada in the 1980s... After his election win in 2019, he was
invited to Hong Kong as a Canadian MP by the Hong Kong’s “Anti-China Movement” to
monitor the city’s district council elections. He subsequently criticized China and Hong
Kong authorities in Canadian Parliament. As a result, Chiu was sanctioned by China, and
banned from entering Chinese territory.”

The article appeared to receive some attention from web users. According to the news site’s
page read counter, the piece received over 7K page views. However, web analytic tools like
BuzzSumo show that the piece was not widely shared on U.S. social media platforms. RRM
Canada is unable to determine the identity of the author; Yanshan Xiaoge is likely a pseudonym.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144 7 of 10
2024



For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

At the same time, Chinese state media outlets began paying close attention to GE44 and the
Conservative Party campaign. One X DATE, the state tabloid Global Times published a Chinese-
language piece on WeChat with the headline “[They] mentioned China 31 times,” and ‘almost
want to break diplomatic relations with China.” The piece draws most of its content from a
September 8 piece from the Hill Times. Although the Hill Times speaks with more than half a
dozen foreign policy experts for the piece — some who spoke approvingly of the Conservatives’
proposed China policies — the Global Times zeroed in on quotes from former political advisor
Jocelyn Coulon only. One of Coulon’s quotes appears in the Global Times headline: “almost
wants to break diplomatic relations with China.” The Global Times also picks out quotes that the
Conservative Party’s China policies were “too excessive” and that O’'Toole needs to propose
“much more responsible” policies, especially when it pertains to Taiwan.

A similar version of the article also appeared in the English edition of the Global Times with the
headline “Canadian Tories ‘hostile China blueprint’ caters to toxic atmosphere against Beijing
amid sour ties.”

Shortly after its publication, other state media outlets re-published versions of the Global Times
piece on their WeChat and Douyin accounts. State-media Xinhua published a short video on
Douyin — the Chinese version of TikTok — that repeated the Global Times headline and received
considerable user attention (over 297K views). Xinhua is China’s official state-run press agency,
plays an equivalent role to AP or Reuters, and is the highest-ranking state-media organ next to
the People’s Daily.

Over the course of seven days, from September 9 to 16, state media and state-controlled
provincial media outlets published continuously on the Conservatives’ China platform, with
most pieces featuring the headline “Canada almost wants to break diplomatic relations with
China.” Media outlets in Fujian, a coastal province that borders the Taiwan Strait, paid
particular attention to the story, likely because the Conservatives’ China policy plank proposes
greater participation for Taiwan in international fora.

WeChat news accounts in Canada also shared articles that made the claim but, crucially, did not
share that they received the article content from the Global Times. From September 10 to 13,
YorkBBS (195K subscribers), GTALife (74K subscribers), Winnipeg Express (98K subscribers),
Canada News Today (96K subscribers), Really Canada (28K subscribers) and Dawa News (26K
subscribers) all shared a variation of the Global Times headline with similar content. Some
publications added color commentary that urged WeChat users not to cast their ballot for a
Conservative Party candidate:

“As a Chinese, how do you feel when you read comments [made by O’Toole]. As a former
hardcore Conservative supporter, and after this pandemic, | have to say I’'m shaken.
Please move your little hands to see how polling is going and which way the election will
go this week. Does [O’Toole] not care about Chinese voters and the feelings of the
Chinese people?” — Really Canada

There are many items in the Conservative Party’s election platform that Chinese people
find unacceptable. These include identifying China as carrying out cultural genocide

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144

2024

CANO000144
CANO000144

8of 10



CANO000144
CANO000144
For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

against Uyghurs, greater international cooperation with Taiwan, and showing support
for “pro-democracy” activists in Hong Kong. Is he trying to challenge Chinese people’s
bottom line?? ...my fellow countrymen, seeing this, will you still support the
Conservatives? — Canada News Today

Many of these articles received strong user interest, between 1.5K to 10K page views each.
Unless otherwise credited, WeChat users would not know that the narrative about the
Conservatives and O'Toole originated from the Global Times and would assume the articles
were original reporting from the Canadian WeChat accounts.

While this may appear to be a coordinated campaign controlled by Beijing, RRM Canada notes
that Chinese-Canadian outlets may have published this content for alternative reasons such as
cost savings in content production or because they perceived high interest in this content from
their audiences. Whether by intent or by accident, false or misleading anti-CPC content
produced by Chinese Communist Party outlets spread widely among Chinese-Canadian news
outlets.

Sept 8-14: WeChat News accounts in Canada share Kenny Chiu and C-282 narrative

On the same day as the Global Times publication, the negative narrative about Chiu and Bill C-
282 carried over to WeChat’s news accounts feature. On September 9, the WeChat account for
Today Commercial News (40K subscribers) carried a nearly identical article about Chiu and C-
282 that appeared on September 8 on news site Global Chinese Convergence Media. The
publisher, however, added important details to encourage WeChat users to share the article
with others. First, it altered the headline to become a call for action: “Please spread the word!
Conservative MP Kenny Chiu’s proposed ‘Foreign Interference Registry’ bill will suppress the
Chinese community.” Second, it ended the article with:

“If you care about the well-being of the Chinese community, please spread this message
so that more people will know about this matter that is of personal concern to them!”

The article received considerable engagement from WeChat users (about 11.5K page views, and
67 shares to their personal WeChat profiles). Today Commercial News also shared the article
through their website but received minimal attention from users (855 page views).

Also on September 9, a WeChat account called “CouponKing51ca” (60K subscribers) shared an
anonymous article titled “Why should Chinese oppose Conservative MP Kenny Chiu”? The
content of the article is nearly identical to the one published by Today Commercial News, and
included the same conclusion to “spread the message so that more people will know...”. Itis
unclear what relation the CouponKing51ca account has with the more popular 51.ca news site
and WeChat account (602K subscribers). The following day, WeChat news account CCVoice.ca
(12K followers) also shared the Today Commercial News article. On September 12, a WeChat
account for Road to Canada Consulting (3.6K subscribers) shared the Today Commercial News
again.

Based on RRM Canada’s observation, there were no other WeChat news accounts posting the
false narrative about Chiu and C-282 after September 12.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO0O144 gof 10
2024



For Public Release

RRM CANADA OPEN DATA ANALYSIS FOR OFFICIAL USE ONLY
OCTOBER 08, 2021

In a post-election interview, Chiu claimed that GVA talk radio jockeys who broadcast in
Cantonese also helped to spread negative narratives about his campaign and Bill C-282. RRM
Canada could not locate any saved recordings of this broadcast. However, a Twitter user on
September 13 claimed they heard a broadcast from Thomas Leung In-Sing on AM1320 that
“urged voters not to cast their ballot for Chiu because of his proposed bill C-282.”

From September 15 to 19, RRM Canada did not detect any influence operations or false
narratives about the Conservative Party, party leader Erin O'Toole, or Kenny Chiu’s candidacy.
RRM Canada notes that the decline in interest by Chinese state, and other outlets tracked
closely with a decline in the polling numbers for the CPC.

Released: 08 October 2021

Disclaimer: Rapid Response Mechanism Canada monitors and shares information consistent with
Canada’s privacy laws and the Ministerial Direction for Avoiding Complicity in Mistreatment by Foreign
Entities. The information sharing practices of Global Affairs Canada are subject to review by the Privacy
Commissioner, the Information Commissioner of Canada, the Office of the Auditor General and the
National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians, among others. Nothing in the present
document shall be construed as adding any obligation or normative commitment under international or
national law for any G7 member.

[APG]

PIFI - Canada Release 006 - March 22, CANO000144

2024

CANO000144
CANO000144

10 0f 10



