For Public Release

SECRET//CANADIAN EYES ONLY

250CTOBER 2021
SITETFANALYSIS

CHINESE STATE MEDIA AND OTHER ONLINE ACTIVITY DURING GE44

Key Findings

@ SITE observed online/media activities aimed at discouraging Canadians, particularly of Chinese
heritage, from supporting the Conservative Party of Canada (CPC), party leader Erin O'Toole,
and particularly former Richmond-Steveston candidate Kenny Chiu in Canada’s 44' General
Election (GE44).

® SITE TF defines Foreign Interference (Fl) as: activity conducted or supported by a foreign
state/actor that is detrimental to Canadian national interests and is clandestine, deceptive or
involves a threat to a person. Based on available information, SITE cannot conclusively assess to
what extent the People’s Republic of China (PRC) sought to clandestinely orchestrate online
and/or media efforts to discredit the CPC, its candidates, or policies with the specific intent to
influence the outcome of the election.

# These online/media activities, spreading false narratives about Kenny Chiu, the CPC, and the
party leader, appear to have taken place across multiple platforms and mediums including
WeChat, Douyin,! Chinese-language news sites, and reportedly radio. However, the primary
source of amplification appears to be WeChat’s group chat and news account features.

¢ While we do not have clear evidence of a PRC-directed Foreign Interference (Fl) campaign, we
have observed indicators of potential coordination between various Canada-based Chinese
language news outlets as well as PRC and Chinese Communist Party (CCP) news outlets.

s For example, while we did not observe direct Chinese state media participation in spreading the
narrative about Chiu, SITE identified Canada-based Chinese-language news sites and WeChat
accounts that maintain close ties with the Chinese Communist Party (CCP) media spreading the
narrative widely. At least three of these Canadian Chinese-language news sites that first
circulated a false narrative about Chiu are very likely members of a media partnership with the
Chinese state-run media agency, China News Service (CNS), which is under the direct control of
the CCP's United Front Work Department (UFWD).

¢« The UFWD is mandated, among other things, to engage the ethnic Chinese diaspora as
potential vectors of influence and propaganda.

e SITE notes that the nature of UFWD work encourages proxies and third-parties favorable to the
PRC to conduct work generally in China’s interest. Given the sanctions imposed by China on
Kenny Chiu, as well as Ambassador Cong Peiwu and official party media disparaging the CPCin
general, domestic actors within Canada may have endeavored to further narratives damaging
to the CPC of their own accord without official direction or resources from any PRC officials.

' Douyin is a video sharing service hosted by the China based company Bytedance. Following the success of
Douyin in China, Bytedance then launched the popular video sharing service TikTok, for the international market,
Douyin and TikToc are very similar in terms of functionality; however Douyin remains popular amoeng Chinese-
speakers,

CANO004821

PIFI -

2024

Canada Release 013 - April 1, CANO004821

10of 12



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET/. [/CEO
September 2021

& If the activities observed by SITE were part of a PRC-directed campaign, the loss of CPC
candidates in ridings with large numbers of Canadians of Chinese heritage may lead the PRC to
conclude the operation was a success and may result in their attempt to conduct similar
activities in forthcoming elections across multiple levels of government. It may also have a
chilling effect on candidates’ perceived ability to critically discuss China-Canada relations.

@ This case demonstrates a grey area between foreign interference and overt influence and
illustrates the challenges of identifying foreign interference with certainty in the digital
information environment.

@ Current frameworks, definitions, and legal authorities are ill-equipped to respond to
overt/public commentary from foreign governments which may be intended to influence
diaspora populations in Canada.

Purpose

The purpose of this report is to present a timeline of all evidence available to SITE supporting our
observations that CPC Leader Erin O'Toole, former CPC MP Kenny Chiu, and the CPC in general were
the target of online/media activities aimed primarily at discouraging Chinese-speaking Canadian
electors from supporting the CPC in GE44.

Methodology

This analysis is based in large part on Rapid Response Mechanism (RRM) Canada’s efforts to monitor
priority themes in the digital information environment that may be leveraged for the purpose of
foreign state sponsored information manipulation2. RRM Canada used a combination of methods to
analyze this online activity, primarily manual review of Chinese social media platforms including
WeChat, Douyin, Weibo, Chinese-language Bulletin Board System {BBS)3 websites, as well as open-
source forensic digital analysis through using website archives, social listening tools, and cross-platform
social media ranking tools. We also received information from the CPC, the MacDonald-Laurier
Institute (MLI), including DisinfoWatch, and the Media Ecosystem Observatory. This analysis is also
informed by classified intelligence.

Observations

Following a deep dive into Canada’s Sinophone media ecosystem, SITE has identified numerous articles
posted and shared among PRC and Canada-based Chinese-language news websites and WeChat news
accounts containing false claims about former CPC candidate for Richmond-Steveston, Kenny Chiu, and
his Private Members’ Bill C-282 {An Act to establish the Foreign Influence Registry). The articles
claimed that, if elected, Chiu would pass a “foreign power registry act” that would designate “any
individual or group connected with China as a spokesperson of the Chinese government.”

? Rapid Response Mechanism (RRM) Canada produces Open Data Analysis to chart trends, strategies, and tactics in foreign interference.
This analysis supports the G7 RRM, an initiative agreed by the G7 in 2018, to strengthen coordination to identify and respond to diverse and
evolving threats to G7 democracies, including through sharing Information and analysis, and identifying opportunities for coordinated
response.

 BBS Is likely a legacy term describing computer servers which allowed users to connect using a terminal emulator or terminal program in the
case of dial-in BBS's not connected to the internet or other networks. In modern contexts, BBS's are websites that serve up news content,
community discussion forums and classifieds for job posting, available rentals, stc,

2

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 20f12
2024



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET/ CEO
September 2021

The articles portrayed Chiu and Bill C-282 in a false or misleading way, and the narrative appeared
embedded or alongside other news stories that claimed Conservative Party leader Erin O'Toole “almost
wanted to break diplomatic relations with China” with his GE44 platform.

SITE notes that there is a common narrative in these articles, and that the close timing and publication
of the similar content across several platforms is unusual. SITE also notes that some of the material
mirrors narratives publicly presented by the PRC government and the CCP. However, there is currently
no intelligence indicating the PRC government or the CCP clandestinely or deceptively coordinated the
content and/or publication of these narratives.

In some cases, Fl threat actors (including the PRC) seek to utilize the ‘grey zone’ between appropriate,
overt activities, and illegitimate and clandestine activity. The CCP’s united front work, for example, is
designed to take place in this legal and normative grey zone. It is difficult to decisively conclude
whether certain individuals or entities are acting at the behest of the Party-state given shared interests
between the PRC government, the CCP, and these entities. Individuals or groups of concern can have
well-established relationships with the PRC’s government and/or Party entities and proactively act in a
manner that benefits PRC interests given an intimate knowledge of Party-state priorities and a general
understanding of issues of concern. By proactively behaving in this manner, individuals or groups of
concern invite ‘benefits’ and the favour of the PRC and CCP.

Timeline of Events

¢ Mid-Aug to late-Aug: Reporting from Chinese-language media on GE44 is relatively light and
presented in a non-partisan manner.

e Late-Aug to early Sep: Chinese-language media notes that the CPCis pulling ahead in the polls
and LPC support is dipping. .

o Three (or more) messages that present false narratives about the CPC and Kenny Chiu
begin to circulate among WeChat and WhatsApp group chats.

e Aug 28: The popular York BBS WeChat news account shares an anonymous post that CPC leader
would “ban WeChat, if elected” and is the “Canadian version of Trump”

e Aug 29: Popular WeChat news accounts in the Vancouver area also share the anonymous post
from York BBS.

e Sept 6: Markham-based 105.9 Yes My Radio publishes an anonymous Chinese-language blog calling
on readers to “pay attention to Kenny Chiu’s ‘Foreign Interference Registry.”” The author writes “any
individual or group with ties to China may be considered a spokesperson” and would need to register.

e Sept 8: Markham-based news site CGCTV shares a slightly revised blog post from 105.9 Yes My
Radio. The author claims Chiu’s “anti-China” stance comes from his Hong Kong background.

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 30f12
2024



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET/, _/CEO
September 2021

@ Sept9: Chinese State media as well as Canada based Chinese-language news outlets begin to
publish on WeChat:

o Toronto-based news sites Today Commercial News and CouponKing share the CGCTV
article on their WeChat news accounts, along with a call to action: “if you care about the
well-being of the Chinese community, please spread this message...!!”,

o Chinese state media tabloid The Global Times publishes three pieces on WeChat that
claim the CPC “almost wants to break diplomatic relations with China.” The piece draws
quotes from a Hill Times piece that discusses the LPC, CPC and NDP’s China-Canada
relations policies.

¢ Sept 10 to 16: As advance polls open, anti-CPC narratives are further developed:

o At least eight popular WeChat news accounts in Canada share the Global Times story
that the CPC would “break ties” with China, but do no credit the state tabloid as the
original author.

o More than a dozen Chinese provincial and state-level media outlets also publish the

story.

On Sept 11, Burnaby-based Road to Canada Consulting shares the false narrative about

Chiu and Bill C-282.

s Sept 16 to 20: RRM Canada does not detect any new Chinese-language stories from Canadian
or Chinese state media about Chiu, Bill C-282, the CPC, or the party leader.

O

For an extended review of the timeline of these online activities, as well as data analysis on the levels of
engagement each post received, please see Annex A.

Analysis
Target Audience

There appear to be different primary target audiences for these narratives:

1. Canadian electors of Chinese heritage who live in Canada, especially those in the greater Toronto
or greater Vancouver areas.

2. Canadian electors of Chinese heritage who live in the electoral district of Richmond-Steveston (the
former riding of MP Kenny Chiu).

3. The public in mainland China who has not heard of Conservative Party leader Erin O'Toole or
formed an opinion of him.

While Chinese-Canadians were likely the primary target audience, and some content appears to be
related to mainland China, other communities who consume Chinese language media were

Possible links to PRC

Following the election, SITE performed analysis on the WeChat accounts and websites involved in the
dissemination of these narratives. In particular, the three news sites who first shared the false
narrative about Chiu and C-282 — 105.9 Yes My Radio, CGC TV, and Today Commercial News — all
appear to have entered into a partnership with China News Service (CNS}, a Chinese state-run news

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 40f12
2024



For Public Release

TOP SECRET/j/CEO
September 2021

wire service, similar to Xinhua.* While Xinhua mostly provides copy for domestic state-run media, CNS
is supervised by the Overseas Chinese Affairs Office (OCAOQ) a state-run agency responsible for liaising
with overseas Chinese abroad.®

In April 2021, Carolyn Bartholomew, Chairperson of the United States-China Economic and Security
Review Commission, spoke at a meeting of Parliament’s Canada-China Relations Committee, that CNS
“covertly runs other overseas media agencies, is officially part of the Overseas Chinese Affairs Office,
which is controlled by the United Front.”® Analysts at the Australian Strategy Policy Institute (ASPI) and
at the Department of Sinology at Charles University in Prague report that the OCAO was absorbed into
the United Front Work Department (UFWD) in 2018.7 8 The UFWD is a component of the CCP Central
Committee, and has a mandate to produce and disseminate propaganda, suppress narratives critical of
the CCP, engage the ethnic Chinese diaspora as potential vectors of influence and propaganda, and co-
opt prominent foreign individuals to gain access to information of value to the CCP.

According to a published attendee list provided by CNS, the editors-in-chief of all three media outlets
attended the most recent CNS conference in October 2019.7 All three share CNS content on their
respective websites. A CNS website also overtly lists 105.9 Yes My Radio,'° Xinflix TV (CGC TV’s parent
company)*? and Today Commercial News' as CNS partner organizations.' When media organizations
enter into partnership agreements with CNS, they are given access to free content published by the
news wire and can take all-expenses paid trips to a bi-annual conference held by CNS. ASP| reports that
partner organizations are also given access to a members-only “content-sharing platform so they can
freely syndicate CNS reports as well as articles uploaded by other members.” 1

It is possible that the three news sites used the CNS-provided platform to upload and then re-share the
negative narrative about Chiu and Bill C-282 to their respective websites. However, SITE does not have
access to this platform and cannot verify whether stories about Chiu, the CPC or the CPC leader
circulated there.

Itis also possible that the three news sites copied the content from each other, or from a separate
unknown source. However, 105.9 Yes My Radio, the first outlet to publish the false narrative, isnot a
popular site for online news.

Scholars Larry Diamond and Orville Schell write that diaspora news outlets that have taken part in CNS
partnership agreements or attend CNS events often change their editorial stance and “become more

4 http://iwww.ecns.cn/
°"Overseas Chinese Affairs Office of the State Council". The Chinese Government's Official Web Portal. Archived from the original 2007 site.
& https:/fopenparliament.ca/committees/canada-china-relations/43-2/23/carolyn-barthclomew-1/
7 Joske, Alex. "Reorganizing the United Front Work Department: New Structures for a New Era of Diaspora and Religious Affairs
for-a-new-era-of-diaspora-and-religious-affairs-work/.
8 Jirous, Filip; Sevéikova, Petra. "Covert propaganda operations in plain sight: The CCP united front system's media network in Europe.”

nt 1/07/ens0.pdf (pP. 2)

2 https /fwww.sohu.com/a/345976856_12375
'S hitps #archive is/RKPbI

' hitps Harchive.isizmAUE

12 https .#easyca.ca/archivesfacadp_listings/3577

'3 hitps:#Harchive.ph/q4PLi

' hitps Mwww.gemeu.com/web/LMCY/index htmi

'8 Joske, Alex, et al. “The influence Environment | A Survey of Chinese-Language Media in Australia,” ASPY, 17 Dec. 2020,
hitps://www.aspi.ora. aufreport/infiuence-environment.

CANO004821

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821

2024

50f12



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET/__/CEO
September 2021

positive about the PRC.”% In 2018, the Financial Times reported CNS was involved in an “aggressive
push” to “establish agreements with overseas publications, which allow them to publish party-
approved content under the masthead of other news outlets.”’

Possible implications of this possible campaign
SITE cannot determine the impact of possible or confirmed FI campaigns on voting intentions and

elections results.

If the activities observed by SITE constituted or were part of a broader PRC-directed campaign, the loss
of CPC candidates, including Chiu, in ridings with large numbers of Chinese-speaking Canadians may
lead the PRC to conclude the campaign was a success. This may result in future attempts to conduct
similar activities in forthcoming elections at multiple levels of government. This could also tacitly
encourage pro-PRC/CCP WeChat news account owners in Canada to attempt similar tactics.

These online activities, fairly widely reported in mainstream Canadian media, may also have a chilling
effect on candidates’ perceived ability to critically discuss China-Canada relations.

Next Steps
SITE, through RRM Canada, will:

e Catalogue and map the Chinese-language media ecosystem in Canada, and potentially the U.S.;

e Continue to moniter Chinese social media platforms to better understand how the PRC
leverages these platforms to influence Canadians; and

e Research new, privacy-respecting methods to track and monitor false information on closed
social media platforms and messaging apps.

Annex A: Extended Timeline

Aug 28: WeChat News groups share narrative that CPC leader would “ban WeChat”

During GE44, RRM Canada observed very high levels of engagement with content on WeChat's “news
accounts” or “subscriptions” feature and made the platform the primary focus for its Chinese-language
monitoring activities. We also believe that if a state actor wanted to propagate a narrative about a
political party or candidate to Canadians of Chinese heritage at scale, the most favorable place to do so

would be through WeChat news accounts.!®

'¢ Diamond, L., & Schell, O. (2018). China's Influence & American Interests. Hoover Institution, pp. 111-112
7 Feng, Emily. “China and the World: How Beijing Spreads the Message.” Financial Times, 12 July 2018,
hitps //www.ft.com/content/f5d00a86-3296-11¢8-b5bf-23¢ch 171d1498.
'® WeChat is China’s most popular app and was estimated to have passed over a billion monthly active users in 2018. According to a report
from Columbia Journalism Review, WeChat is also the primary method for the Chinese diaspora in North America to read the news. Tencent,
the creators of WeChat, do not break down their user numbers by country, however, some marketing firms believe the number is likely around
1 million WeChat users in Canada.

6

PIFI - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 6 of 12
2024



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET/, __J/CEQ
September 2021

RRM Canada judges that narratives possibly relating to the online/media activities against the
Conservative Party, party leader Erin O’Toole, and former MP Kenny Chiu first appeared on WeChat in
late August or early September. Up until that time, discussion about the Conservative Party and its
candidates was relatively minimal on Chinese social media platforms and Chinese-language news sites.

However, on August 28, a popular nationalistic WeChat news account in the Greater Toronto Area
called York BBS (195K subscribers), posted an anonymous article claiming Conservative leader Erin
O’Toole would “ban WeChat, if elected.” The author also claimed that O’Toole is the “Canadian version
of Trump” and that he is “significantly more radical and tougher on China” than his predecessor,

Andrew Scheer.??

The article received high engagement (over 27K views), and soon spawned more? articles?' from what
appear to be nationalistic WeChat news accounts that made the same claim, such as VanPeople (155K
subscribers) and VanSky (89K subscribers). The spurious claims against O'Toole coincided with a rise in
the polis for the Conservatives in the first half of the writ period, a phenomenon that the People’s Daily
Overseas Edition, the official publication that represents the views of the Chinese Communist Party,
also noted in a September 722 report.

Late Aug to Sept 10: WeChat group chats share Kenny Chiu and C-282 narrative

On September 7 and 8, Chiu gave two?? separate?® interviews with local English-language Greater
Vancouver Area publications that there was a “concerted effort to spread misinformation about him”
and that he had “not anticipated the smears and level of falsehood” circulating about him on WeChat
and WhatsApp. A reporter for Glacier Media, a local Vancouver area publication, reviewed three of the
WeChat group messages for the September 8 interview with Chiu, including:

1. Amessage that levied criticism at the Conservatives, and urged the Chinese community to “use
their power” and vote for the Liberal Party of Canada (LPC) “so that we can have a chance to
influence the future of Canada”

2. Amessage that urged “ethnic Chinese to unite” and “resolutely oppose the crazy Sino-phobic
Conservative candidates” and to cast their vote for the LPC

3. Amessage that claimed Bill C-282 would deem anyone who attended an event hosted by the
Chinese cansulate as under the influence of the Chinese government; it also suggested that if
China is targeted by the Bill, then America should be too.

However, on September 4, a web user on the popular Chinese-language BBS site iAsk posted that they
“heard Kenny Chiu’s recently proposed Bill C-282, also known as the ‘foreign power registration act’,

"¢ https #/mp.weixin.qqg.com/s/uSrBJKvewspvuxFH4z6XDQ

0 hitps //mp.weixin.qq.com/sARHi8gKINSc78euFCpj_cQ

21 hitps #mp.weixin.gg.com/s/5C616a0tT_yis4ENTU3pVg

22 hitps /Amp.weixin.qq.com/s/QPKLcemnue OJrEKWVSFIHG

% https /Awww.richmond-news. com/local-news/richmond-candidate-attacke d-on-wechat-for-proposed-foreign-influence-legisiation-4312022
2 hitps #biv.com/article/2021/09ancouvers-beijing-allies-align-trudeaus-liberals

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 7 of 12
2024



CANO004821

For Public Release

TOP SECRETA CEO
September 2021

would have a negative effect on mainland Chinese immigrants, is that true? Is anyone able to analyze
this situation?”2 It is unusual that C-282 would suddenly become a focal point; prior to September
2021, no WeChat news accounts had published widely about Chiu’s proposed bill.

On September 6, 105.9 Yes My Radio, a Greater Toronto Area radio station that broadcasts in
Mandarin, published an anonymous blog post on the open web titled “please pay attention to Kenny
Chiu’s ‘foreign power registration act.”26 The post claimed:

“If Kenny Chiu is re-elected, this "Foreign Power Registry Act” may become law. Mainland
immigrants in Canada need to pay attention, because once it becomes law, any individual or
group with ties to China may be considered u spokesperson for the Chinese government and be
required to register, which will have a very negative impuact on the freedom of expression of
mainland immigrants... failure to register or inaccurate information is punishable by a fine of up
to $200,000 and two years in prison.”

“If the purpose of the bill is to prevent foreign governments and political organizations from
interfering in Canadian politics, then all foreign governments (e.qg., the United States) should be
treated equally... given that Sino-Canadian relations are at an all-time low, and given the "anti-
Chinese" background of the bill's sponsor, it is easy to guess that this is a bill that targets
mainland Chinese groups and individuals in Canada, with the aim of curbing any pro-China
speech in Canada and controlling and monitoring mainland groups and individuals.”

The content of the 105.9 Yes My Radio post bear some similarities to the content of the third WeChat
group message reported by Glacier Medio, and they are likely one in the same.

Sept 8-17: Canadian News Accounts Pile On, Chinese State Media Jumps In

Following the publication of the 105.9 Yes My Radio piece, others followed suit. On September 8,
Chinese-language news site Global Chinese Convergence Media (CGC TV) published a piece by author

Yanshan Xiaoge (3% Ll /\8F) comparing “Trudeau’s China policy and Kenny Chiu’s “foreign power
registration act.”?” The author writes approvingly of the PM’s approach, then suggests Chiu’s bill seeks

to “suppress the Chinese community.” The author then repeats many of the claims asserted in the
105.8 Yes My Radio piece, but adds an additional section that explores Chiu’s background:

Speaking of Kenny Chiu’s anti-Chinese-ness, what is his background? He was born in Hong Kong,
immigrated to Canada in the 1980s... After his election win in 2019, he was invited to Hong Kong
as a Canadian MP by the Hong Kong’s “Anti-China Movement” to monitor the city’s district
council elections. He subsequently criticized China and Hong Kong authorities in Canadian

 hitps /forum iask.cahreads/926652/page-3#post-13713669
% hitp:/iwww.yesmyradio.com/news_detail.php?menuid=528id=7476
2

http://www.cgety.com/2021/09/08/%E6%8 D%ICHES%B2%81%ES%AI%SABET%IA%B4% ES%AF% BS%ES%EDY%EE%ES%I4%BF %ET%A
D%9ENE4%BB%BENEL%BF %ID%BESUAE%SB%ES%B5%IA%ES%IB%BD%EL%BCY%IA%EBUAERAE%ES%I1 %IB%EE%B5%BE%EY
%94%ABKBEB%BDUAINET %IA%B4%E3%B0%BA%ES%ALY%I6/

8

PIFI - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 8of12
2024



For Public Release

TOP SECRET) +/CEO
September 2021

Parliament. As a result, Chiu was sanctioned by Chinag, and banned from entering Chinese
territory.”

The article appeared to receive some attention from web users. According to the news site’s page read
counter, the piece received over 7K page views. However, web analytic tools like BuzzSumo show that
the piece was not widely shared on U.S. social media platforms. RRM Canada is unable to determine
the identity of the author; Yanshan Xiaoge is likely a pseudonym.

At the same time, Chinese state media outlets began paying close attention to GE44 and the
Conservative Party campaign. For example, the state tabloid Global Times published a Chinese-language
piece on WeChat with the headline “[They] mentioned China 31 times,” and ‘almost want to break
diplomatic relations with China.”?8 The piece draws most of its content from a September 8 piece from
the Hill Times.?® Although the Hill Times speaks with more than half a dozen foreign policy experts for
the piece — some who spoke approvingly of the Conservatives’ proposed China policies — the Global
Times zeroed in on quotes from former political advisor Jocelyn Coulon only. One of Coulon’s quotes
appears in the Global Times headline: “almost wants to break diplomatic relations with China.” The
Global Times also picks out quotes that the Conservative Party’s China policies were “too excessive”
and that O'Toaole needs to propose “much more responsible” policies, especially when it pertains to
Taiwan.

A similar version of the article also appeared in the English edition of the Global Times with the headline
“Canadian Tories ‘hostile China blueprint’ caters to toxic atmosphere against Beijing amid sour ties.”30

Shortly after its publication, other state media outlets re-published versions of the Global Times piece
on their WeChat and Douyin accounts. State-media Xinhua published a short video on Douyin — the
Chinese version of TikTok — that repeated the Global Times headline and received considerable user
attention (over 297K views).?! Xinhua is China’s official state-run press agency, plays an equivalent role
to AP or Reuters, and is the highest-ranking state-media organ next to the People’s Daily.

Over the course of seven days, from September 9 to 16, state media and state-controlled provincial
media outlets published continuously on the Conservatives’ China platform, with most pieces featuring
the headline “Canada almost wants to break diplomatic relations with China.” Media outlets in Fujian,
a coastal province that borders the Taiwan Strait, paid particular attention to the story, likely because
the Conservatives’ China policy plank proposes greater participation for Taiwan in international fora.??

WeChat news accounts in Canada also shared articles that made the claim but, crucially, did not share
that they received the article content from the Global Times. From September 10 to 13, YorkBBS (195K
subscribers),®® GTALife (74K subscribers),?® Winnipeg Express (98K subscribers),?* Canada News Today

%8 https://mp.weixin.qg.com/s/WAKcqgVWYQABVUONNRVZSA

# hitps /faww hilltimes.com/2021/09/08/liberals-quiet-on-canada-china-relationship-while-tory-approach-could-lead-to-beijing-retaliation-
experts/315452

30 hitps //www.globaltimes.cn/page/202108/1233869.shtml

1 hitps /Av.douyin.com/dgkndm/

32 nttps:/iv.douyin.com/dgktDad/

# hitps:fmp.weixin.qg.com/s/17jkHPxkaezIBusigVjaaQ

# hitps:/mp.weixin.qq.com/s/Wixryc902TT79zvQ5gu_Q

35 https:/imp.weixin.qq.com/sAPEDUXMSRO0HYS58hJVFuWw

CANO004821

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821

2024

9 of 12



CANO004821

For Public Release

TOP SECRET//]/CEO
September 2021

(96K subscribers),?® Really Canada (28K subscribers)®” and Dawa News (26K subscribers) all shared a
variation of the Global Times headline with similar content. Some publications added color
commentary that urged WeChat users not to cast their ballot for a Conservative Party candidate:

“As a Chinese, how do you feel when you read comments [made by O’Toole]. As o former
hardcore Conservative supporter, and after this pandemic, I have to say I’'m shaken. Please
move your little hands to see how polling is going and which way the election will go this week.
Does [O’Toole] not care about Chinese voters and the feelings of the Chinese people?” — Really
Canada®

There are many items in the Conservative Party’s election platform that Chinese people find
unacceptable. These include identifying China as carrying out cultural genocide against Uyghurs,
greater international cooperation with Taiwan, and showing support for “pro-democracy”
activists in Hong Kong. Is he trying to challenge Chinese people’s bottom line?? ...my fellow
countrymen, seeing this, will you still support the Conservatives? — Canada News Today®®

Many of these articles received strong user interest, between 1.5K to 10K page views each. Unless
otherwise credited, WeChat users would not know that the narrative about the Conservatives and
O'Toole originated from the Global Times and would assume the articles were original reporting from
the Canadian WeChat accounts.

While this may appear to be a coordinated campaign controlled by Beijing, RRM Canada notes that
Chinese-Canadian outlets may have published this content for alternative reasons such as cost savings
in content production or because they perceived high interest in this content from their audiences.
Whether by intent or by accident, false or misleading anti-CPC content produced by Chinese
Communist Party outlets spread widely among Chinese-Canadian news outlets.

Sept 8-14: WeChat News accounts in Canada share Kenny Chiu and C-282 narrative

On the same day as the Global Times publication, the negative narrative about Chiu and Bill C-282
carried over ta WeChat’s news accounts feature. On September 9, the WeChat account for Today
Commercial News (40K subscribers) carried a nearly identical article about Chiu and C-282 that
appeared on September 8 on news site Global Chinese Convergence Media.*! The publisher, however,
added important details to encourage WeChat users to share the article with others. First, it altered
the headline to become a call for action: “Please spread the word! Conservative MP Kenny Chiu’s
proposed ‘Foreign Interference Registry’ bill will suppress the Chinese community.” Second, it ended
the article with:

“If you care about the well-being of the Chinese community, please spread this message so that
more people will know about this matter that is of personal concern to them!”

% https://mp.weixin.qq.com/s/b8QDHIKwg10_QADxwYz48Q
57 hitps H/mp.weixin.qq com/s/sMT0zSp82LnFAD4AQb_30tA
% https://mp.weixin.qq.com/sAMEZVE-kfwySBpptajWexsg

3% https://mp.weixin.qq.com/s/sMT02Sp82LnFAD4Qb_30tA
40 https://mp.weixin.qq.com/sh8ADHIKwq10_QADxwYz48Q
41 https:Harchive.is/KHXpU

10

PIFI - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 10 of 12
2024



For Public Release

TOP SECRET/ CEO
September 2021

The article received considerable engagement from WeChat users (about 11.5K page views, and 67
shares to their personal WeChat profiles). Today Commercial News also shared the article through
their website but received minimal attention from users (855 page views).*?

Also on September 9, a WeChat account called “CouponKing51ca” (60K subscribers) shared an
anonymous article titled “Why should Chinese oppose Conservative MP Kenny Chiu”?% The content of
the article is nearly identical to the one published by Today Commercial News, and included the same
conclusion to “spread the message so that more people will know...”. It is unclear what relation the
CouponKing51ca account has with the more popular 51.ca news site and WeChat account (602K
subscribers). The following day, WeChat news account CCVoice.ca (12K followers) also shared the
Today Commercial News article.** On September 12, a WeChat account for Road to Canada Consulting
(3.6K subscribers) shared the Today Commercial News again.®

Based on RRM Canada’s observation, there were no other WeChat news accounts posting the false
narrative about Chiu and C-282 after September 12.

In a post-election interview, Chiu claimed that GVA talk radio jockeys who broadcast in Cantonese also
helped to spread negative narratives about his campaign and Bill C-282. RRM Canada could not locate
any saved recordings of this broadcast. However, a Twitter user on September 13 claimed they heard a
broadcast from Thomas Leung In-Sing on AM1320 that “urged voters not to cast their ballot for Chiu
because of his proposed bill C-282.”4¢

From September 15 to 19, RRM Canada did not detect any online/media activities or false narratives
about the Conservative Party, party leader Erin O'Toole, or Kenny Chiu’s candidacy. RRM Canada notes
that the decline in interest by Chinese state, and other outlets tracked closely with a decline in the
polling numbers for the CPC.

Released: 25 October 2021

Disclaimer: Rapid Response Mechanism Canada monitors and shares information consistent with Canada’s

information sharing practices of Global Affairs Canada are subject to review by the Privacy Commissioner, the
Information Commissioner of Canada, the Office of the Auditor General and the National Security and
Intelligence Committee of Parliamentarians, among others. Nothing in the present document shall be construed
as adding any obligation or normative commitment under international or national law for any G7 member.

“2 hitps /Hwww todaycommercialnews. com/canada/49207

43 https:#/mp.weixin.qg.com/s/dg67 1TkXWokmUcLlz_dz9FQ

44 hittps :#/mp.weixin.qg.com/s/rOVwQUOKmMC YjuPWYS3ArA

S https :#/mp.weixin.qq.com/sftycugTizmAljRryBgdZsQ

“€ hitps /witter.com/jetta_beretta/status/1437627084298342407 7s=19

CANO004821

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821

2024

11 0f12



CANO004821

For Public Release

PIFl - Canada Release 013 - April 1, CANO004821 12 of 12
2024



