
 

 

Broadcasting Decision CRTC 2022-68 
PDF version 

Reference: 2022-58 

Ottawa, 16 March 2022 

Public record: 1011-NOC2022-0058 

Review of the authorization to distribute Russia Today (RT) and 
RT France pursuant to the List of non-Canadian programming 
services and stations authorized for distribution 

Summary 

The Commission finds that the continued authorization for broadcasting distribution 
undertakings (BDUs) to distribute RT (formerly known as Russia Today) and RT France is not 
in the public interest as their content appears to constitute abusive comment since it tends or is 
likely to expose the Ukrainian people to hatred or contempt on the basis of their race, national or 
ethnic origin and that their programming is antithetical to the achievement of the policy 
objectives of the Broadcasting Act.  

Accordingly, the Commission removes Russia Today and RT France from the List of non-
Canadian programming services and stations authorized for distribution. Canadian BDUs are no 
longer authorized to distribute these services in Canada.  

The Commission also reminds Canadians that should they have concerns about these or any 
other services, they may submit complaints to the Commission along with evidence to support 
their positions. 

Background 

1. On 2 March 2022, the Commission received a request from the Governor in Council pursuant 
to section 15 of the Broadcasting Act (the Act) that the Commission hold a hearing to 
determine whether RT (formerly known as Russia Today) and RT France (collectively RT) 
should be removed from the List of non-Canadian programming services and stations 
authorized for distribution (the List) in Canada and make a report as soon as feasible, but no 
later than two weeks after the effective date of the Order (the Section 15 Order). 

2. The Section 15 Order indicated that the Government of Canada has concerns as to whether 
programs broadcast by RT and RT France would violate regulations made by the 
Commission under the Act, if those programs had been broadcast by a licensed Canadian 
programming undertaking.  



3. Consistent with the Section 15 Order, on 3 March 2022, the Commission issued Broadcasting 
Notice of Consultation 2022-58 whereby it launched a process seeking comments on the 
continued appropriateness of authorizing the distribution of RT in Canada. The Commission 
made all broadcasting distribution undertakings (BDUs) as well as Ethnic Channels Group 
Limited (ECGL) parties to the proceeding and called on parties and interveners to submit 
evidence to support their position. 

4. In Broadcasting Notice of Consultation 2022-58, the Commission highlighted the concerns 
raised by the Government of Canada and the public with respect to the continued 
appropriateness of the distribution of RT in Canada. The Commission expressed the 
preliminary view that RT’s programming may not be consistent with the Commission’s 
broadcasting regulations, in particular, the abusive comment provisions such as those set out 
in section 5 of the Television Broadcasting Regulations, 1987, and that it may be antithetical 
to the policy objectives set out in subsection 3(1) of the Act, notably subparagraph 3(1)(d)(i), 
and may not serve the public interest.  

Regulatory Framework 

5. Pursuant to section 5 of the Act, the Commission is mandated to regulate and supervise all 
aspects of the Canadian broadcasting system with a view to implementing the policy 
objectives set out in subsection 3(1) of the Act and with regard to the regulatory policy set 
out in subsection 5(2). Subsection 2(3) of the Act also provides that it is to be construed and 
applied in a manner that is consistent with the freedom of expression and journalistic, 
creative and programming independence enjoyed by broadcasting undertakings.   

6. Paragraph 3(1)(d) of the Act provides that the Canadian broadcasting system should, among 
other things: 

(i) serve to safeguard, enrich and strengthen the cultural, political, social and 
economic fabric of Canada, 
(ii) encourage the development of Canadian expression by providing a wide range 
of programming that reflects Canadian attitudes, opinions, ideas, values and 
artistic creativity, by displaying Canadian talent in entertainment programming 
and by offering information and analysis concerning Canada and other countries 
from a Canadian point of view, 
(iii) through its programming and the employment opportunities arising out of its 
operations, serve the needs and interests, and reflect the circumstances and 
aspirations, of Canadian men, women and children, including equal rights, the 
linguistic duality and multicultural and multiracial nature of Canadian society and 
the special place of aboriginal peoples within that society  



7. Paragraph 3(1)(i) of the Act provides that programming provided by the Canadian 
broadcasting system should, among other things:  

(i) be varied and comprehensive, providing a balance of information, 
enlightenment and entertainment for men, women and children of all ages, 
interests and tastes, 

(ii) be drawn from local, regional, national and international sources 
8. Accordingly, the Commission must strike a delicate balance between ensuring that the 

broadcasting system serves the public interest as represented in the policy objectives and 
respecting freedom of expression. To this end, the Commission has enacted various 
regulatory frameworks and regulations that strive to achieve this balance.   

9. In the case of Canadian television services, section 5 of the Television Broadcasting 
Regulations, 1987 provides that:   

5 (1) A licensee shall not broadcast 

(a) anything in contravention of the law; 

(b) any abusive comment or abusive pictorial representation that, when taken 
in context, tends to or is likely to expose an individual or a group or class 
of individuals to hatred or contempt on the basis of race, national or 
ethnic origin, colour, religion, sex, sexual orientation, age or mental or 
physical disability; 

(c) any obscene or profane language or pictorial representation; or 

(d) any false or misleading news. 

10. Similar provisions are also found in section 3 of the Discretionary Services Regulations and 
in subsection 8(1) of the Broadcasting Distribution Regulations. 

11. However, the Commission does not license non-Canadian services to broadcast in Canada. 
As such, these regulations are not directly applicable. Instead, it authorizes Canadian BDUs 
to distribute those services, should they choose to do so, via the List. These services require a 
Canadian sponsor in order to be added to the List.  

12. By allowing BDUs to distribute non-Canadian services in Canada, the Commission 
recognizes that the availability of certain services may serve the public interest by adding 
choice, diversity and alternative perspective to the Canadian broadcasting system, thereby 
furthering the broadcasting policy objectives set out in subsection 3(1) of the Act. 

13. The Commission’s general approach to the addition of English- and French-language 
non-Canadian services to the List was set out in Public Notice 2000-173 and revised in 
Broadcasting Public Notice 2008-100. In regard to non-Canadian news services, the 
Commission determined that an open-entry approach would be consistent with the 
importance it places on a diversity of editorial points of view. Accordingly, the Commission 



stated that, “absent clear evidence, as determined by the Commission, that a non-Canadian 
news service would violate Canadian regulations, such as those regarding abusive comment, 
the Commission will be predisposed to authorize non-Canadian news services for distribution 
in Canada.” 

14. Pursuant to this policy, the Commission authorized the distribution of Russia Today in 
Canada in Broadcasting Regulatory Policy 2009-676 at the request of the ECGL. The 
Commission authorized the distribution of RT France in Canada in Broadcasting Decision 
2020-281 at the request of ECGL, as the Canadian sponsor. 

The present process 

15. In Broadcasting Notice of Consultation 2022-58, the Commission sought to build a record to 
support its determinations within the short time frames stipulated by the Government of 
Canada in the Section 15 Order. As a result, the Commission expressed a preliminary view 
regarding the matter and called on parties and interveners to submit evidence to support their 
positions with respect to RT remaining on the List. Given that it is their authority which 
would be impacted by the removal of the services from the List, BDUs were made parties to 
the proceeding. ECGL was also made a party given its role in sponsoring the addition of the 
services to the List.  

16. Notwithstanding the short time frames, the Commission received 373 interventions with 350 
of those in support of the removal of RT from the List and 16 interventions against the 
removal of RT from the List.   

17. The majority of these interventions were from individuals expressing an opinion as to 
whether the services should continue to be authorized for distribution. Many contained strong 
condemnation of Russian aggression in Ukraine and general statements about Russian state-
owned media, which was not always limited to RT, and the impact that it had on the 
perception of Ukrainians. Several interveners made comments regarding the promotion of 
toxic narratives, propaganda, lies and conspiracy theories on Russian-state media, including 
RT, and noted that this narrative was designed to spread hate against Russia’s critics and 
enemies and undermine western democracies. However, few provided concrete evidence to 
support their position.  

Interventions by parties to the proceeding 

18. In respect of the undertakings that were made parties to the proceeding, Saskatchewan 
Telecommunications (SaskTel), Rogers Communications Canada Inc. (RCCI), Shaw 
Cablesystems G.P. (Shaw Cable) and Star Choice Television Network Inc. (Shaw Direct) 
(collectively Shaw), and ECGL submitted comments. SaskTel noted only that it did not 
distribute the services.   

19. Shaw noted that Shaw Direct does not carry RT and neither Shaw Direct nor Shaw Cable 
carry RT France. It further noted that Shaw Cable had ceased carriage of RT as of 
28 February 2022, a step that is consistent with the Commission’s preliminary view. 



Accordingly, Shaw stated it was not in a position to show cause why RT should not be 
removed from the List. 

20. RCCI noted that RT had been removed from its channel lineups on 28 February 2022 on the 
basis that RT is owned by a state against which Canada has placed sanctions and related 
measures. In RCCI’s view, it would be appropriate for the Commission to also consider 
removing any programming services from the List that is either owned or controlled by a 
state that is subject to Canadian sanctions or by any specific individual or entity identified in 
Schedule 1 to the Special Economic Measures (Russia) Regulations. RCCI suggested this 
could include, for example, Channel One Russia and RTR Planeta.  

21. ECGL indicated its support of the present process as an appropriate means of addressing the 
issue because it is rules-based, transparent, public and reviewable. In its view, the unilateral 
actions of the BDUs in dropping the services was not an appropriate means of addressing the 
issue. It also suggested that another possible and perhaps more appropriate framework to 
consider the presence of RT and RT France services could be the framework for economic 
sanctions under the Special Economic Measures Act. ECGL pointed to the sanctions used by 
the European Union (EU) which were targeted at the actual operators of the RT services and 
covered all means of transmission in the EU. ECGL cited the press release for EU action, 
noting that the basis for this action was related to “systematic information manipulation and 
disinformation by the Kremlin is applied as an operational tool in an assault on Ukraine. It is 
also a significant indirect threat to the Union’s public order and security.”  

22. Despite its support for the process, ECGL expressed concerns that the present process may 
not be broad enough to prevent distribution of Russian state-controlled information and news 
content within Canada because it applied only to BDUs in the regulated environment (i.e. not 
entities operating under the Exemption order for digital media broadcasting undertakings or 
on a pirated basis, or services offered directly through the Internet on RT-owned websites), 
and it did not cover other Russian services such as Channel One Russia.   

23. ECGL further indicated that, in its view, it is critically important for Canadians to have 
access to independent Russian-language media and also to services originating from Ukraine 
that provide an on-the-ground view of events happening in that country.  

Interventions by groups representing Ukrainians and other Eastern European groups 

24. Several groups representing Ukrainians and other Eastern European groups in Canada also 
provided comments. 

25. The Estonian Central Council in Canada submitted that the Russian regime is systematically 
committing crimes against humanity and war crimes in Russia’s unprovoked war of 
aggression against Ukraine. It is entirely inappropriate for Russian state-owned or controlled 
media to broadcast in Canada.    

26. The Central and Eastern European Council in Canada (CEEC) submitted that Russian-
language state media broadcast and viewed by the Russian community in Canada promotes 
hate towards the North Atlantic Treaty Organization (NATO), Canada and the Central and 
Eastern European communities in Canada. It also submitted that during the recent protests in 



Ottawa, Russian-state media gave a platform to and legitimized extremist voices who were 
actively calling for the removal of the Canadian government and identified that on 11 
February 2022, RT broadcast an interview with an anti-government protestor calling for “the 
absolute removal of the current political structure in this country.” 

27. Without specifically identifying RT, the CEEC also noted that Russian-state media has 
promoted hate towards minority groups, including the LGBTQ2+ community, noting that a 
popular Russian media host, Dmitry Kiselyov, stated in 2013 that the hearts of gay men 
should be removed and burned when they die.   

28. Finally, the CEEC pointed to a Canadian Broadcasting Corporation (CBC) broadcast on 
17 January 2019 regarding a popular Russian-state media show that directly advanced 
anti-Ukrainian narratives, claiming that “Canada is harbouring Ukrainian fascists who are 
directing anti-Russian policies by the Canadian government” and submitted that such 
conspiracy theories “are consistent with Vladimir Putin’s unhinged and completely false 
claims about Ukraine’s President Volodymyr Zelensky being a drug addled neo-Nazi” and 
“threaten to marginalize the Ukrainian community and delegitimize them as Canadian 
citizens.” According to the CEEC, “channels like RT (both English and French), RTR 
Planeta and Russia 1 are used by the Putin regime to promote toxic narratives, propaganda, 
lies and conspiracy theories, to spread hate against its critics and enemies, and undermine 
western democracies eroding the cohesion within them. They are not news channels: they are 
instruments of Vladimir Putin’s information warfare and influence operations through which 
he seeks to manipulate the understanding of geopolitical and domestic political issues and 
impair decision making about them.” 

29. The Canadian Polish Congress submitted that “these are not news channels, but rather 
instruments of disinformation and influence operations through which the Putin regime seeks 
to manipulate the understanding of geopolitical and domestic political issues.” The Canadian 
Polish Congress also noted that Russia had recently passed legislation that would impose 
prison terms of up to 15 years for those convicted of disseminating “fakes,” or information 
that authorities deem to be false, about the actions of Russia’s armed forces in Ukraine. The 
Canadian Polish Congress considered this action an obvious threat to free speech and the 
independent press and noted that the CBC has halted its operations in Russia as a result. 

Individual interveners 

30. In addition to these groups, a few individual interveners made submissions regarding specific 
content on RT. One intervener submitted that RT contravenes Canada’s hate laws by 
persisting in anti-Semitic interviews with Charles Bausman, as well as white racialists such 
as David Duke, Jared Taylor and Richard Spencer. This intervener submitted screen shots 
showing these individuals being interviewed on RT.  

31. This intervener also argued that there is “ample evidence that RT is in fact and function an 
arm of the Government of Russia, intended to use disinformation as a military instrument.” 
He provided a link to an article which contained links to and analysis of interviews with RT’s 
editor-in-chief, Margarita Simonyan in 2012 and 2013 in which she spoke about the service 
in terms of its role as a military instrument. 



32. The article goes on to provide analysis of the role of RT in events such as Russia’s 
occupation of Crimea in 2014 and the plight of the Kurds in Turkey in 2016, highlighting the 
failure to provide balanced reporting. In particular, the article notes that, in Crimea, RT 
repeatedly ran news bulletins in which the Ukrainian government was accused of atrocities 
and in which Ukrainian demonstrators were accused of Nazi sympathies without providing 
adequate coverage of the Ukrainian government’s and demonstrators’ point of view. In the 
case of Turkey, RT broadcast interviews featuring pro-Kurdish activists accusing the Turkish 
government of genocide or ethnocide without providing the Turkish government’s stance on 
the matter. Notably, Ofcom found RT guilty in both cases of failing to provide adequate 
coverage of the Ukrainian and Turkish governments’ point of view, and thus failed to adhere 
to basic journalistic standards.1 

33. Another intervener provided screen shots, dated 6 March 2022, showing images of the war 
and news lines claiming, among other things, that Russia had found evidence proving the 
development of a biological weapon in Ukraine, that the Ukrainian army was abandoning 
NATO weapons and supplies during its retreat and that the Ukrainian army was using 
civilians as shields. The intervenor identified these claims as lies of the same type used by 
Nazi Germany during World War II. 

34. Another intervener noted the devastation that has been caused by the attack on Ukraine and 
cited a report that indicates that more than 50% of Russians support this action. The 
intervener suggested that this hatred for Ukrainians “is incited by propaganda messages that 
speak from a position of an ultranationalist dominance of Russia over other nations, that aim 
at dehumanizing Ukrainians, deny their freedom of choice in their internal affairs and their 
very existence as nation, mocking our Western values and portraying NATO and the West as 
enemies.” 

Interventions in opposition to removal of the services 

35. While the majority of the interventions supported the removal of RT from the List, certain 
interveners argued against its removal, primarily on the grounds of freedom of expression.  

36. One individual cautioned against censorship, noting the historical use of this tool by those in 
power or seeking to gain power. The intervener noted that, today, Russia is censoring 
western sources and the west is censoring Russian sources, but that censorship comes with a 
price as it amplifies ignorance and diminishes insight. In his opinion, the only way for an 
informed public to understand major events is to have access to all available sources. He 
submitted that the absence of censorship dampens the ability of the propagandists to lie to us, 
forces them to be more realistic and gives us a more accurate worldview. The intervenor 
concluded that he would rather censor RT himself than have the Canadian government do it.  

37. While Vaxination Informatique did not challenge the process directly, it did question the 
appropriateness of the use of section 15 of the Act to issue an order given that the services 
were already off the air and the short timelines do not allow for a fulsome process and set a 

                                                           
1 See Ofcom Broadcast Bulletins 266 and 308.  



dangerous precedent of enabling the government in blocking channels they don’t like. It 
suggested that a direction under section 7 of the Act would have been more appropriate.  

38. With respect to the issue at hand, Vaxination Informatique submitted that RT was added to 
the List knowing it was owned and controlled by the Russian government, a fact that has not 
changed. In its view, increasing diversity of news is more important than ever because it 
provides a different point of view which is helpful in trying to understand the current war and 
what is really going on, citing the dangers of one-sided media. It argued that with a number 
of western media offices closing, RT is pretty much the only means to see official speeches 
and policy of the Russian government. Furthermore, it argued that although RT may have 
slanted coverage in areas of interest to the Kremlin, it can provide good coverage for other 
matters, especially if it covers stories not covered by western media. As a result, it argued 
that continued availability of this diverse voice should be considered a policy objective 
especially if we disagree with some of the content aired by RT.   

39. In seeking to demonstrate the utility of maintaining RT’s presence on the List, Vaxination 
Informatique identified the example of the western media reporting that Vladimir Putin 
wanted to rid Ukraine of Nazis and that it wasn’t until they heard it on RT and from the 
Russian Ambassador to the United Nations that they realized Vladimir Putin was “truly using 
this irrational excuse.” The intervener further noted that it is likely that Putin amplified a tiny 
minority of Ukrainians who belong to fringe right-wing groups or dislike the presence of 
people of Russian descent in Ukraine to make it look like Ukrainian government attacks 
against people of Russian descent in eastern Ukraine. It cited the example of footage 
described by western media as Russia attacking a building in Kharkiv while RT claimed this 
was the Ukrainian government attacking Ukrainians of Russian descent. 

40. Despite its support for maintaining authority for distribution of RT in Canada, Vaxination 
Informatique does suggest that BDUs need to provide information on the channel’s owner 
and a link to the news site’s editorial independence policy. It is suggested that this should be 
provided to subscribers prior to them subscribing to a channel in order to foster a greater 
awareness of the nature and owners of each news channel and allow viewers to better 
understand and process what they see.   

Commission’s analysis 

41. The Commission’s framework for the addition of non-Canadian programming services to the 
List is an open one that recognizes the inherent value that non-Canadian services play in 
bringing diversity and alternative perspectives to Canadians. For example, such services can 
enrich and strengthen the cultural, political, social and economic fabric of Canada; they can 
serve the needs and interests of Canadians, including those of different cultural or racial 
backgrounds; and they can bring an international perspective to the Canadian broadcasting 
landscape.  

42. However, non-Canadian services do not have a right to be distributed in Canada nor does the 
addition of such a service to the List grant it such a right. Rather, the Commission provides 
authority for Canadian BDUs to distribute these services to their subscribers. That authority 
is not absolute and the Commission can de-authorize services where it is of the view that the 



distribution of a service by BDUs is no longer consistent with the policy objectives and, 
therefore, no longer serves the public interest.     

43. One such case would be where the content broadcast on the non-Canadian programming 
service is at odds with the standard to which the Commission would hold a Canadian 
programming service such that, if it were licensed, that non-Canadian programming service 
would be in violation of the regulations.   

44. While the Commission typically determines whether the non-Canadian programming 
service’s content is consistent with the regulations and the policy objectives of the Act when 
a sponsor seeks to add the service to the List, the Commission is not prevented from 
revisiting this decision after the fact in response to complaints or an indication that the 
programming on the service may not be consistent with Canadian standards as set out in the 
regulations or the policy objectives of the Act.  

45. In the present case, following the recent attacks by Russia on Ukraine, the Commission 
received several complaints from Canadians regarding the programming on RT and whether 
that programming is consistent with the policy objectives of the Act and with the 
Commission’s broadcasting regulations. The Government of Canada also expressed concern 
as to whether programs broadcast by RT would violate regulations made by the Commission 
under the Act, if those programs had been broadcast by a licensed Canadian programming 
undertaking.  

46. The Commission’s preliminary view was based on these concerns which, if supported, could 
serve to demonstrate that RT would violate Canadian regulations, and in particular, the 
abusive comment provision as they could constitute abusive comment or abusive pictorial 
representation that tend to, or are likely to, expose an individual or group or class of 
individuals to hatred or contempt on the basis of race, national or ethnic origin. In other 
words, the Commission was concerned that programs on RT could expose Ukrainians to 
hatred or contempt on the basis of their race, national or ethnic origin.  

47. Furthermore, the Commission was concerned that the broadcast of such programs would not 
be consistent with the policy objectives set out in the Act. Most notably, it would not serve to 
safeguard, enrich and strengthen the cultural, political, social and economic fabric of Canada.  

48. As far as the Commission is aware, all of the BDUs that distributed RT or RT France have 
ceased distribution of the services. Accordingly, the removal of the services from the List 
would not change the current distribution reality.    

49. The Commission notes that none of the BDUs, whose authority to distribute the services is at 
issue in this proceeding, objected to the de-authorization of the services and some suggested 
the removal would be consistent with other steps taken by the Government of Canada against 
Russia.    



50. The Commission also notes that none of the interveners disputed the fact that RT is 
sponsored and controlled by the Russian government or that it contains at least some 
government propaganda.   

Abusive comment 

51. In expressing its preliminary view, the Commission was seeking to substantiate its concern 
that the programming on RT tended to or was likely to expose the Ukrainian people to hatred 
or contempt on the basis of their race, national or ethnic origin, with such hatred or contempt 
being born out in the attacks by Russia.   

52. As noted, a number of interveners made submissions regarding the Russian aggression in 
Ukraine, the fact that RT is used as a military instrument by the Russians and the impact that 
the programming on Russian-state media, such as RT, had on the perception of Ukrainians. 
They referenced toxic narratives, lies and conspiracy theories, including providing screen 
shots of claims by RT of scenarios, such as the presence of biological weapons facilities, 
which have been widely disputed by other nations and media outlets. They noted that the 
narrative spread on Russian-state media, such as RT, was designed to spread hate against 
Russia’s critics and enemies, which the Commission notes includes Ukraine, and to 
dehumanize Ukrainians. Even Vaxination Informatique, which argued in favour of the 
service remaining on the List, identified situations where RT had broadcast content which 
turned the narrative against Ukrainians and suggested that BDUs should provide further 
information to subscribers regarding the nature of the service before they subscribe.  

53. In assessing the impact of the content broadcast on Russian-state media, the Commission 
notes the report submitted by an intervener that indicates that more than 50% of Russians 
support the action against Ukraine. To this end, the Commission also notes media reports 
worldwide of Ukrainians contacting family members in Russia who are under the mistaken 
belief that Russia is freeing Ukraine from Nazis, that the Russian army would never target 
civilians, it is the Ukrainians who are killing their own people, and that this narrative 
somehow justifies the attacks on the Ukrainian people.2 Further, the Commission considers 
that statements of Margarita Simonyan in the interview support the argument that RT is being 
used by Russia as a military instrument to foment hatred toward Ukrainians or other groups. 

54. The Commission notes that this practice of portraying a particular group of people in a 
negative light to serve a political or military agenda is not new to Russia or RT. In regard to 
the events in Crimea in 2014 and Turkey in 2016, the Commission is of the view that the 
findings of Ofcom lend credibility to the arguments put forward in the present situation. 
What is interesting about these findings is that they don’t find that RT could not share the 
stories or viewpoints it did but rather that the stories were not presented with “due 
impartiality” as required under Ofcom’s Broadcasting Code because RT failed to provide 
balance in its reporting by providing the viewpoint of the Ukrainian and Turkish 

                                                           
2 See for example articles from the New York Times and BBC News. 



governments. The Commission notes that the programs and the comments that were 
considered by Ofcom painted the Ukrainians and Turks in a negative light.  

55. For example, in the case of Ukraine, Ofcom found that certain programs over-emphasized the 
role of certain right-wing organizations in the protests and the involvement of certain of these 
groups and politicians in the interim government (which Russia sought to delegitimize) as 
well as painting the actions of the government as unconstitutional and suggesting they were 
targeting Russians with various laws. In the case of Turkey, following the shooting down of a 
Russian military aircraft by Turkish forces in November 2015, reporting on RT accused 
Turkey of human rights abuses, of carrying out a genocide or ethnicide against the Kurds and 
of having ties to the Islamic State of Iraq and Syria.     

56. In addition to these previous findings, the Commission notes that on 28 February 2022, 
Ofcom opened 15 new investigations into the due impartiality of news programs on RT in 
relation to Ukraine. The Commission also notes that the United States Department of State 
Global Engagement Center issued a special report in January 2022 regarding Kremlin-
Funded Media, notably RT and Sputnik. In that report, they examined the role of media in 
the events in Crimea and Turkey as well as the spring 2021 Russian military buildup on the 
Ukrainian border and noted a return of the narratives that had been developed in 2014. One 
of these returning narratives was the allegation that Ukraine has a serious Nazi or fascist 
problem and claims that “Russian citizens” in Ukraine, and Russia itself, are threatened by 
neo-Nazi aggression from Ukraine. Another narrative is that the Ukrainian armed forces 
intentionally injure children and the report provides information debunking these claims.  

57. In the Commission’s view, the representation of the Ukrainian and Turkish government 
activities was designed to foster a negative view of them. In the case of Crimea, this negative 
view formed part of the basis on which Russia could justify its invasion and annexation of 
Crimea.   

58. The Commission considers that similar programming being broadcast today in the context of 
the invasion of Ukraine, as is indicated in the record of this proceeding, could also create a 
negative view of the Ukrainian people. Such negative representations could be considered to 
constitute abusive comment in that they tended to or were likely to expose the Ukrainian 
people to hatred or contempt on the basis of their race, national or ethnic origin, such hatred 
or contempt being born out in the attacks by Russia.  

59. Furthermore, the Commission notes the submissions which indicate the promotion of hatred 
towards Ukrainian-Canadians on Russian-state broadcasters as well as the promotion of 
hatred of Canada and its allies. Statements referring to Canada “harbouring Ukrainian 
fascists” and the portrayal of Canada, NATO and the West as enemies could be considered to 
constitute abusive comment in that they tended to or were likely to expose Ukrainian-
Canadians or Canadians generally to hatred or contempt on the basis of their race, national or 
ethnic origin. 



60. Finally, in addition to concerns about the programming targeting Ukrainians, the record of 
this proceeding also indicated that the programming on RT has also historically targeted the 
LGBTQ2+ communities. In particular, the Commission notes the statements by Dmitry 
Kiselyov in 2013, and considers that comments such as these would clearly constitute 
abusive comment in that they tended to or were likely to expose gay men to hatred or 
contempt on the basis of their sexual orientation.  

61. The Commission is of the view that although many of the examples in the interventions 
provided are historical in nature, they demonstrate a trend in programming which tends to or 
is likely to expose various groups to hatred or contempt. Furthermore, to the extent that the 
programming currently broadcast by RT contains similar programming which seeks to 
negatively impact the public perception of Ukrainians, the Commission considers that that 
too would constitute abusive comment.  

Other considerations 

62. The Commission notes the difficulty that parties and interveners may have had in obtaining 
the necessary evidence to support their positions given the short timelines imposed as a result 
of the Section 15 Order and the fact that the services were no longer being distributed.  
Accordingly, the Commission finds that it is also important to consider the broader context in 
assessing whether to remove the services from the List.  

63. As a result, in addition to the seriousness of the allegations contained in the interventions, the 
Commission notes the reports of the actual situation in Ukraine, the current and escalating 
sanctions on Russia and Russian individuals, as well as the swift steps taken by other 
jurisdictions to ban the services.    

64. As noted by several interveners, the Canadian government has condemned Russia’s violation 
of the sovereignty and territorial integrity of Ukraine, and the grave human rights violations 
that have been committed in Russia, and has imposed sanctions on Russia. Most recently, the 
Government of Canada has imposed sanctions on individual Russians in light of the recent 
incursion into Ukrainian sovereignty which RT has portrayed as a rescue mission. The 
Commission notes that RCCI suggested that the Commission should consider removing any 
programming service from the list that is either owned or controlled by a state, individual or 
entity that is subject to Canadian sanctions. 

65. In the most recent series of sanctions, the Commission notes that the Government of Canada 
imposed sanctions on Margarita Simonyan, RT’s editor-in-chief, on 6 March 2022. Margarita 
Simonyan has been described by the EU as a central figure in Russian government 
propaganda and is accused of promoting Russian aggression in Ukraine.3  

                                                           
3 See the Council Implementing Regulation (EU) 2022/260 of 23 February 2022 implementing Regulation (EU) 
No 269/2014 concerning restrictive measures in respect of actions undermining or threatening the territorial 
integrity, sovereignty and independence of Ukraine.  



66. Canada is not alone in this step and many other countries, including the United States and 
numerous European countries have imposed similar sanctions. Furthermore, many of these 
jurisdictions have also taken steps to remove RT and other Russian-state media from the 
airwaves. On 2 March 2022, the EU banned RT and Sputnik from broadcasting in its member 
countries in response to the invasion and the service has been pulled from the airwaves in 
other countries such as Australia. In imposing the ban on RT and Sputnik, the EU noted the 
“systematic international campaign of disinformation, information manipulation and 
distortion of facts in order to enhance [Russia’s] strategy of destabilisation of its 
neighbouring countries, the EU and its member states. In particular, disinformation and 
information manipulation has repeatedly and consistently targeted European political parties, 
especially during the election periods, civil society and Russian gender and ethnic minorities, 
asylum seekers and the functioning of democratic institutions in the EU and its member 
states.”4 

67. ECGL’s submissions included reference to the press release of the EU when it imposed 
sanctions against RT. One of the concerns raised in that press release is the fact that Russia 
has cracked down on independent media in Russia using legislation to “muzzle independent 
media and individual journalists seen as critical of the government”.  It also noted that 
Russian journalists have been threatened, prosecuted, and forced to flee the country simply 
for doing their work. To this end, the Commission further notes the submission of the 
Canadian Polish Congress regarding the fact that Russia has enacted legislation that would 
punish anyone spreading what it considers “fake” information about its invasion of Ukraine 
with up to 15 years in prison. This type of legislation is clearly directed at freedom of 
expression and the independence of journalists and has resulted in many foreign media 
outlets suspending operations in Russia in order to protect their journalists.  

68. Notably, free access to information is a fundamental right enshrined in the Universal 
Declaration of Human Rights and in the European Convention on Human Rights (Article 10).  
It is also a principle that is encapsulated in Canada’s own freedom of expression provision 
set out in the Charter of Rights and Freedoms.  

69. While the points raised by Vaxination Informatique regarding the dangers of one-sided media 
and the importance of diversity of viewpoints have merit and form the basis of the 
Commission’s open entry approach to the authorization to distribute non-Canadian services, 
the Commission must weigh the benefits of this approach against the other policy objectives 
and the overall regulation of the broadcasting system.   

70.  As noted, the Act provides that it is to be construed and applied in a manner that is 
consistent with the freedom of expression and journalistic, creative and programming 
independence enjoyed by broadcasting undertakings. The act of a government constraining 
journalists and independent voices is antithetical to this key principle that underpins the 
Canadian broadcasting system and must not be borne lightly. The Commission therefore 
finds that the actions of the Russian government in limiting journalistic independence of 

                                                           
4 See 2 March 2022 EU press release.  



independent news agencies within the country and in directing the content on RT and other 
state-run broadcasting services goes against this fundamental aspect of the Canadian 
broadcasting system. 

71. Furthermore, with respect to freedom of expression and censorship concerns raised by certain 
interveners, the Commission notes that Canadians will still be able to access the content on 
other platforms, such as the Internet, should they so choose. 

72. The Commission is also gravely concerned by the promotion of hatred towards Ukrainian-
Canadians on Russian-state broadcasters and programming which seeks to undermine the 
democratic institutions within Canada as well as promote hatred of Canada and its allies.    

73. The Commission finds that the distribution in Canada of programming from a foreign 
country which seeks to undermine the sovereignty of another country, demean Canadians of 
a particular ethnic background, as well as undermine the democratic institutions within 
Canada does not serve to safeguard, enrich or strengthen the cultural, political, social and 
economic fabric of Canada. The Commission also finds that such programming does not 
reflect Canadian attitudes, opinions, ideas and values nor does it serve the needs and interests 
of Canadians.   

Conclusion  

74. In light of all of the above, the Commission finds that the continued authorization for BDUs 
to distribute RT and RT France is not in the public interest. Having weighed the concerns 
raised on the record regarding the programming on RT, the broader context associated with 
Russia’s activities in Ukraine, the freedom of expression, and the policy objectives in the 
Act, the Commission considers that it is appropriate to remove these services from the List. 
Were these services licensed in Canada, the Commission would have called them to account 
for their content on the basis that it constitutes abusive comment since it tends to or is likely 
to expose the Ukrainian people to hatred or contempt on the basis of their race, national or 
ethnic origin and that its programming is antithetical to the achievement of the policy 
objectives of the Act.  

75. Accordingly, the Commission removes Russia Today and RT France from the List of non-
Canadian programming services and stations authorized for distribution. Canadian BDUs 
are no longer authorized to distribute these services in Canada. 

76. As noted by some interveners, the scope of this proceeding is limited to RT and RT France.  
While many interveners have submitted comments which apply broadly to Russian-state 
controlled and sponsored media, the Commission is limiting its analysis at this time to the 
services identified in the Section 15 Order and the Broadcasting Notice of Consultation 
2022-58. 



77. Should Canadians have concerns about these or any other services, they may submit 
complaints to the Commission along with evidence to support their position. Where possible, 
such a complaint should include details of the date, time and content of the program which is 
alleged to contain content that would violate the regulations; if possible, recordings, screen 
shots or quotations from the program; as well as any additional evidence that the 
Commission could use to assess the suitability of the service for distribution in Canada. 

Secretary General 

Related Documents  
 Call for comments regarding the continued appropriateness of authorizing the 

distribution of RT in Canada, Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2022-58, 
3 March 2022 

 Addition of RT France to the List of non-Canadian programming services and stations 
authorized for distribution, Broadcasting Decision CRTC 2020-281, 20 August 2020  

 Addition of Russia Today to the lists of eligible satellite services for distribution on a 
digital basis, Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-576, 29 October 2009 

 Regulatory frameworks for broadcasting distribution undertakings and discretionary 
programming services, Broadcasting Public Notice CRTC 2008-100, 30 October 2008  

 Call for proposals to amend the lists of eligible satellite services through the inclusion of 
additional non-Canadian services eligible for distribution on a digital basis only , Public 
Notice CRTC 2000-173, 14 December 2000 


