
TSC0000006

#BadSources (BS)

AN                                   INVESTIGATION

How Indian news agency ANI quoted 
sources that do not exist

BY:
GARY MACHADO
ALEXANDRE ALAPHILIPPE

23/02/2023
www.disinfo.eu



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources 23/02/2023

EXECUTIVE SUMMARY

#BadSources – How Indian news agency ANI quoted sources that do not exist 
The EU DisinfoLab unveils its latest investigation into anti-Pakistan/China influence operations and follows 
up on two previous investigations published in 2019 and 2020.

The investigation looks into a number of non-existent organisations, bloggers and journalists who are 
regularly quoted by Asian News International (ANI). ANI is an Indian news agency that plays a relevant role 
in the country’s information ecosystem, providing content for many well-established media across India, 
such as The Print and Business Standard. ANI’s articles are also reproduced on well-known digital portals 
such as Yahoo News. With this network, ANI acts as a purveyor of news to millions of Indians. 

It is worth adding that ANI had previously been accused of reporting the Indian government’s ‘version of truth’ 
by independent magazine The Caravan. Moreover, two previous EU DisinfoLab investigations have revealed 
that ANI regularly quoted the defunct ‘EP Today’ and ‘EU Chronicles’, two fake media outlets supposedly 
specialising in EU affairs that were, in fact, created to push anti-Pakistan/China narratives in India.

News inception – how BS end up in reputable media



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources 23/02/2023

• • Respect the truth, whatever the consequences, because of the public’s right to know the truth.Respect the truth, whatever the consequences, because of the public’s right to know the truth.
• • To report only on facts of which he knows the origin; not to suppress essential information nor alter To report only on facts of which he knows the origin; not to suppress essential information nor alter 

texts and documents.texts and documents.
• • To rectify any published information which is found to be inaccurate.To rectify any published information which is found to be inaccurate.

CHARTER OF MUNICH (excerpts)CHARTER OF MUNICH (excerpts)

Excerpts of the Charter of Munich

Our latest investigation led us to conclude that:
• ANI has been repeatedly quoting a think tank that was dissolved in 2014 and therefore no longer exists. 

• ANI has been using quotes from a journalist, as well as from several bloggers and supposed geopolitical 
experts, who do not exist.

Fake personae, self-described as James Bond fans, basketball players and management consultants, 
became geopolitical experts quoted by ANI numerous times on topics such as Pakistan’s army doctrines 
and China’s ‘wolf warrior diplomacy’. 

A think tank that we had previously linked to the Srivastava group and that was legally dissolved in 2014, is 
now quoted about twice a week by ANI. The think tank's website falsely mentions real Canadian university 
professors as participants in a conference that they never attended, even concocting false quotes by these 
academics. We had already observed this identity-hijacking pattern in our previous Indian Chronicles inves-
tigation.

The narratives pushed by these fake personae and/or organisations are almost entirely about criticising 
Pakistan and China, countries that are not India’s greatest allies on the international stage. These fake 
experts or think tanks are quoted almost solely by ANI and then republished across several Indian media 
outlets. Besides ANI and those outlets republishing its content, barely any other established media covered 
the reports produced by these ‘Bad Sources’ (BS) - the name we gave to this investigation.

We assess that ANI has, at least, failed its readership by not respecting the fundamentals of the Charter of 
Munich. The fact that some of the ‘organisations’ mentioned use fake personae and are trying to hide their 
tracks while counting on being regularly quoted by ANI shows that ANI is, de facto, playing a key role in this 
influence operation.



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

1

23/02/2023

FOREWORD

It was a sunny early April morning at Athens airport.

The previous evening, one of the authors of this report had been challenged by a friend, who told him that 
doing open-source investigations requires IT skills that he and his co-author certainly don’t possess. With 
this in mind, he took another look at the International Forum for Rights and Security (IFFRAS) website – a 
Canadian ‘think tank’ that the EU DisinfoLab had previously exposed for its links to the Srivastava Group.

At first sight, everything seemed rather straightforward: reports, news, conferences – a regular portal for 
such an organisation. Yet, after years of working on this network (see our EP Today and Indian Chronicles 
reports), he had an intuition: what if the many university professors speaking at IFFRAS conferences did 
not exist?

Prompted by this idea, he googled several of them and could not find any trace of them… (The reader will 
undoubtedly appreciate the author’s sophisticated IT prowess, i.e. typing names into a search engine.) 
He soon noticed that parts of the written summaries of these webinars were copy-pasted from various 
sources. He immediately informed his partner-in-crime, whose first reaction was along the lines of ‘Here 
we go again…’. 

“Here we go again...”



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

2

23/02/2023

REPORT

THE THINK TANK THAT DOES NOT EXIST AND DOES 
NOT WANT TO BE FOUND
In our previous investigations, EP Today and Indian Chronicles, 
we mentioned that the same IP hosted the IFFRAS website 
and other websites from the Srivastava group. Moreover, it 
had been registered using a well-known email address from 
the same group. The think tank, previously chaired by Mario 
Silva, a former Canadian Member of Parliament (MP), was 
registered in Canada in 2012, and officially dissolved in 2014.

However, the website remained online and was being updated. 
At  first  sight,  it  looks  like  a  regular  think  tank  website,  
containing for example reports, news, and conferences. We 
focused on the latter, in order to better grasp who could take 
part in conferences organised by a dissolved think tank. 

On 29 January 2020, at the University of Montreal, IFFRAS 
claims to have brought together no more than four Montreal 
University professors to discuss the ‘Increasing presence of 
Muslim Brotherhood’. We contacted the individuals listed as 
speakers, two of them responded and confirmed they had 
never attended such a conference and that the Muslim Broth-
erhood had nothing to do with their field of expertise. 

IFFRAS Certificate of Dissolution, dated 17/10/2024

Certificate of Dissolution
Loi canadienne sur les organisations à but non

lucratif
Canada Not-for-profit Corporations Act

Certificat de dissolution

International Forum for Rights and Security

806650-7

Corporate name / Dénomination de l'organisation

Corporation number / Numéro de
l'organisation

Virginie Ethier

Date of Dissolution (YYYY-MM-DD)
Date de dissolution (AAAA-MM-JJ)

Director / Directeur

2014-10-17

I HEREBY CERTIFY that the above-named
corporation is dissolved pursuant to section 220
of the Canada Not-for-profit Corporations Act .

JE CERTIFIE que l'organisation susmentionnée
est dissoute conformément à l'article  220 de la
Loi canadienne sur les organisations à but non
lucratif.

Content copy-pasted and words put in the mouths of academics who confirmed they never attended such conference

Looking at the summary of the conference available on the 
IFFRAS website, we also noticed that some of the alleged 
speaking points were clearly copy-pasted from other sources.



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

3

23/02/2023

Interestingly, during that same conference - which supposedly 
took place in January 2020 - a speaker even referred that ‘An 
underground cell of the outlawed Egyptian Muslim Brotherhood 
was uncovered in Sudan in mid-February 2020’ – events that 
took place weeks after the conference itself. Fake and Future 
might be the new Fast and Furious.

No real conferences then, but we did notice that most of the 
70+ speakers mentioned in these fake IFFRAS conferences 
did not exist at all. For instance, we could find no trace of 
‘Ms Oliver Carter’ as a professor at the University of Toronto. 
The same applies with ‘Ms Staphany Campebell - Assistant 
Professor, University of Manitoba’. Instead, we observed the 
same tendency as in our previous investigations: mistyping 
the names of individuals. 

An additional interesting element is that one would normally 
assume  that  think  tanks  would  rather  enjoy  having  their  
positions and ideas widely publicised online. Instead, IFFRAS’ 
frenetic activity contrasts sharply with its silence on its 
social media accounts, which have been inactive since 2021. 
Our guess is that the sole purpose of the IFFRAS is to produce 
content that can be covered by ANI and then republished 
widely throughout the Indian press. 

Such obvious elements could have triggered ANI’s suspicion. 
It did not, however, prevent the news agency from quoting 

IFFRAS more than 200 times between May 2021 and January 
2023. In most instances, it was not only quoting but using the 
IFFRAS ‘reports’ as the backbone of the articles.

THE JOURNALIST, BLOGGERS AND EXPERTS WHO 
DO NOT EXIST
Could IFFRAS just be a single rotten apple? Reversing the 
process,  we  looked  into  other  organisations  frequently  
covered by ANI and stumbled across the Policy Research 
Group, aka POREG. It does seem that, in the last two years, 
three new contributors joined the platforms, and we could not 
find any other sign of their existence. 

One  is  James  Duglous  Crickton,  a  misspelling  of  James  
Douglas Crickton. He made the news in 2016 and caught the 
attention of journalists for writing an article claiming that 
former Pakistan president Pervez Musharraf held a secret 
bank account in Switzerland, something ANI covered. He had 
also posted an article on opednews.com on behalf of ‘Maria 
Rutowicz’, a real or fake personae working at ‘EP Today’ – the 
fake magazine impersonating the European Parliament, run by 
the Srivastava Group, which we exposed in 2019 (yes, we do 
realise this is hard to follow). 

Another POREG contributor quoted by ANI goes by the name of 
Magda Lipan, sometimes misspelled as Magad Lipan or Magda 

Back to the future – When a fake conference announces genuine future events



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

4

23/02/2023

Lipin. (After all, it’s not like Magda - who does not exist - would 
care about the typos in her name.) 

Last, there is ‘Ms Valentin Popescu’. One could consider that if 
Valentin was really a Romanian woman, as described in her bio, 
she would probably be called Valentina rather than Valentin. 
In any case, Ms Popescu seems to be in close contact with 
James Duglous Crickton, as James posted an article written 
by Valentin on Opednews.com. 

We tried to contact these persons through the POREG to 
schedule a web meeting with them, but got no response.

Yet somehow, despite the laughable misspellings and bios, 
these James Bond fans, basketball players and management 
consultants have become geopolitical experts, quoted by ANI 
numerous times on topics such as Pakistan’s army doctrines 
and China’s ‘wolf warrior diplomacy’. 

Overall, the personae publishing on the POREG website do 
not hardly try to appear credible. Moreover, as with IFFRAS, 
POREG does not communicate via social media and seems 
to rely on ANI, which provides the think tank with regular and 
consistent coverage. Here again, all these elements should 
have triggered ANI’s suspicion. Similarly, ANI was not only 
quoting but also using the POREG reports as the backbone of 
some of its articles.

In 2021, ANI also started quoting reports by the Center of 
Political and Foreign Affairs (CPFA), a think tank based in 
France and registered in Hong Kong which - unlike the IFFRAS - 
genuinely exists. Alongside the legitimate reports by the CPFA 
team, we encountered content that we could not attribute to 
real individuals.

One such report is ‘Deception Games: Pakistan’s Eyewash 
Action Against Terror Groups’, authored by ‘Ronald Duchemin’ 
from the ‘Anti-Terrorism Task Force’. This was published on 
12 February 2021, and covered by ANI the following day. We 
searched the web for further evidence of Duchemin’s existence 
and expertise on Pakistan, without success. Another CPFA 
persona, named Mario de Gasperi, produced several reports 
on pro-Indian narratives; once again, he was quoted by ANI, 
but we did fail to find any evidence of his existence, despite 
our best efforts. We reached out to CPFA in order to talk to 
Mr Duchemin and Mr de Gasperi, but we did not receive any 
response to our requests.

In July 2021, ANI published a piece of news entitled ‘European 
Parliament to withdraw Pakistan’s GSP+ status over abuse 
of blasphemy laws’ – a withdrawal that did not happen. ANI 
quoted  Philippe  Jeune,  sometimes  presented  as  ‘Phillipe  
Jeune’, ‘Philippe Jeaune’ or on occasions ‘Philippe Lejeune’, 
who claims to be a ‘Paris-based investigative journo with 
more  than  10  years’  experience’  or  ‘a  Brussels-based  

IFFRAS – Dissolved, exposed, but still active



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

5

23/02/2023

freelance journalist’ who, nevertheless, does not exist. Fake 
‘Phillipe’ (note: the real French first name is spelled ‘Philippe’) 
has published on both EU Political Report and EU Today, two 
Brussels-based media depicted in a series of articles by Polit-
ico’s Mark Scott. ANI’s piece quotes both EU Political Report 
and EU Today, giving it the appearance of a well-sourced 
EU-based news, when in fact it is disputable. 

We tried to meet Mr Jeune or Lejeune or Jeaune and reached 
out to the Brussels media to which he contributed. Asked 

about  Mr  Jeune’s  contribution  to  EU  Political  Report,  its  
editor-in-chief advised us to contact the director of EU Today. 
Despite our repeated requests, none of them were able to put 
us in contact with Mr Jeune. 

All this would be laughable if it weren’t the case that hundreds 
of press articles eventually republished the content produced 
by all these fake personae. Sadly, the overwhelming majority 
of these reports are being reproduced across Indian media, 
reaching hundreds of thousands, if not millions, of readers.

Experts quoted by ANI

ANI coverage in online media



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

6

23/02/2023

It is crucial to keep in mind that - as the narratives get repro-
duced across different media over and over - readers can 
easily lose track of the original sources and actors involved 
in  the  amplification  loop.  The  narratives  then  become  so  
sedimented in the public debate as legitimate positions that 
it becomes literally impossible to challenge them.

An additional long-term effect of such operations is the overall 
loss of trust in established think tanks, NGOs and media. In 
other words, if a well-known news agency can repeatedly 
quote  fake  sources,  won’t  readers  start  questioning  the  
honesty of the good-faith organisations as well? The risk here 
is that readers – and citizens – end up believing that ‘Nothing 
is true and everything is possible’, and gradually and inexorably, 
leave the public debate. 

WHAT CAN WE LEARN FROM OUR THREE INVESTI-
GATIONS ON PRO-INDIA INFLUENCE OPERATIONS?
Our  journey  investigating  pro-Indian  influence  operations  
started three-and-a-half years ago. In our previous reports, we 
have exposed a long list of fake and impersonated organisa-
tions. It went from fake media and press agencies in Brussels 
and Geneva to networks of zombie media across the world. 
We showed how fake NGOs and fake independent think tanks 
had access to the EU and the UN. It even took the appearance 

of a network of dead NGOs revived to speak at the UN Human 
Rights Council, fake journalists and fake bloggers as well as 
the hijacking of a dead person’s identity. Too often, we had to 
pinch ourselves when realising the number of layers of fakes 
we had uncovered. For the authors, telling these stories – 
which are entirely based on factual, open-source elements – 
has been challenging. How can we clearly relate a story when 
fake journalists work for fake media, quoting a fake NGO and 
another fake media? How can readers of the Indian press get 
to the primary source of the fake?

Often, we think about what could be done to contribute to a 
better information ecosystem; sometimes we find ourselves 
left with minimal solutions. In the case of these influence 
operations, their owners have often shut down certain media 
and NGOs following their exposure. Yet, organisations such 
as IFFRAS and ‘bloggers’ such as James Duglous Crickton 
continue to operate, despite having been publicly exposed in 
the past. Worse still, ANI does not seem to be concerned by 
being the only major agency quoting them as a primary source. 
In other words, journalists working at ANI must know these 
sources are fabricated – and if they don’t, they are failing as 
journalists. In fact, who really cares? We do, for one, but our 
guess is that the actors running this influence operation under-
stand that the average reader will not have days available to 
investigate the multiple layers of fake behind a news story. 

BS locations



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

7

23/02/2023

WHY CAN THEY CONTINUE DOING MORE OF THE 
SAME?
The fundamental answer lies in the structure of the operation. 
Let’s keep in mind that the target audience is internal to India, 
but that these operations use our institutions (Members of 
the European Parliament - MEPs - for example), real and fake 
organisations as well as individuals based, or supposedly 
based, in Europe and North America. For the actors behind 
these  personae,  why  are  they  not  setting  up  legitimate  
organisations with real experts, rather than taking the risk 
of being uncovered? 

Our guess here is that setting up fake personae in Europe 
or North America and then quoting them is seen as a way 
of bringing more credibility and legitimacy to these narra-
tives. Thus, the actors involved seem to prefer using badly 
constructed fake profiles or fake organisations, even when 
previously uncovered, rather than relying on real organisations 
and people. What is clear is that we would not be covering 
this story if news agencies had been quoting similar narra-
tives published by real persons and/or real organisations.

When asked what they can do about this, the authorities and 
legislators in Europe either feel powerless, unconcerned or 
motivated by other priorities. The playbook of using Europe-
based friendly bloggers and think tanks or friendly politicians 
for internal purposes is now well-known and replicated in 
several countries, including Russia. In essence, Europe and 
North America have become places of production for influence 
operations material. Often, we are not the main target; we 
are the enablers and the co-producers, de facto partners of 
the disinformation and propaganda machines in other parts 
of the world.

In Europe, authorities often claim they do not have the legal 
basis to prosecute the actors behind influence operations. 
However, identity theft, false documents and breach of trust 
all constitute criminal offenses in multiple EU countries. But 
as long as it does not directly threaten our institutions and 
democracies, the malicious actors know they can continue 
their operation, impersonating real or disguising as fake 
European entities and people, without facing any conse-
quence. And as they can continue doing it – usually avoiding 
the EU’s legal and financial obligations – why would they 
stop?

It is our firm belief that we should not let it go further and 
that we have a moral responsibility to do our utmost to tackle 
the problem. The absence of a response creates a vacuum 

that increasing numbers of countries will know they can use. 
And, like a slow virus, it continues to spread until it becomes 
impossible to stop. Therefore, we invite the EU and national 
authorities to seriously reflect on how we can find solutions 
to avoid becoming the world centre of production of influence 
operations material.

Here are some modest contributions of what we think could 
be done:

• Follow the money. As exposed by journalists who 
covered  our  Indian  Chronicles  report,  it  is  clear  that  
some of the participants in these operations are being 
paid, sometimes directly in cash, and others rely on more 
sophisticated financial methods. The relevant institutions 
should ‘follow the money’ and take appropriate measures. 
We have shared all the information in our possession with 
other investigative journalists as well.

• We know who they are… and they are hiding in 
plain sight. EU institutions must stop saying ‘they can’t 
do anything’ about organisations and politicians involved 
in influence operations. Some organisations involved in 
these  influence  operations  remain  in  the  lobby  trans-
parency register, can freely enter the European Parliament 
when they wish to, and some are even being funded by the 
EU. Some elected officials have been heavily involved in 
these operations, and one even declaring that a trip was 
funded by an organisation that never legally existed: this 
should be investigated further by the EU institutions. Let 
us remember that the European Parliament’s President 
recently stated that ‘there will be no impunity’ and that 
‘there will be no sweeping under the carpet’. We will be 
watching for actions to back up the good words. Individuals 
and organisations who participate in such influence opera-
tions should not be allowed to lobby the EU nor qualify for 
EU funding.

• Look at the role played by domain names. As we 
said  in  our  previous  investigations,  the  domain  name  
industry needs to acknowledge the crucial role of their 
sector in influence operations; we know that this is not 
easy, but this field needs to be explored.

• Enforce  current  laws.  European  laws  must  apply  
equally. With Data and Privacy protection, consumer and 
anti-corruption as well as financial transparency regula-
tions,  the  current  legal  framework  offers  avenues  for  
litigation.  In  practice,  however,  anyone  can  disobey  or  
ignore these laws at will. When potential violations of EU 
laws are exposed, investigations should be opened, and 
infractions prosecuted. Only this way could the growing 



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

8

23/02/2023

sentiment of impunity that these malicious actors benefit 
from be broken.

• The  media  and  publishers  need  to  take  more  
responsibility in their reporting. Disclaimers such as 
“This report is auto-generated from YYY news service. XXX 
holds no responsibility for its content” are not sufficient. 
The media and publishers using the content from news 
agencies should do more not to provide greater visibility 
to bad sources.

• No media exemption. This investigation shows once 
again that any media exemption from platform moderation 
is a terrible idea. It would offer a blank cheque to news 
agencies and media to relay unverified and false sources 
without having any method of reducing their visibility and 
spread – a highway to en masse disinformation.

FINAL WORDS FOR THE NEAR FUTURE
When we first started to work on pro-Indian influence opera-
tions in 2019, we did not foresee that we would be writing a 
third investigation in 2023. We thought the second would be 
the last, but here we are, publishing another one. We cannot 
entirely exclude having to write a fourth one, but we sincerely 
hope we will not have to. 

Based on our experience, the following is likely to happen in 
the next days and weeks: we will be congratulated, mainly 
by those who want to see pro-Indian influence operations 

exposed, who will probably use our work with one of or more 
of the 5D’s (dismiss, distort, distract, dismay, divide). At 
the same time, actors in India might start their usual covert 
harassment, usually with hundreds of Twitter accounts that 
smear us and target our families, colleagues and professional 
contacts. As they have in the past, the actors who we have 
exposed might use the EU’s freedom of access to information, 
to request exchanges between ourselves and EU institutions. 
They might harass us with frivolous inquiries, legal fights, and 
subpoenas. We also anticipate that Members of the European 
Parliament  (MEPs)  might,  once  again,  send  parliamentary  
questions about our organisation and participate as collabo-
rators in this harassment. All this is in the standard playbook 
for discrediting and smearing organisations such as ours, 
hoping we would ultimately stop doing our work. 

All kinds of organisations may invite us to present this report, 
and we will turn most of them down, as we would need more 
resources to meet their requests. EU Institutions may ask us 
to present the report officially. We will repeat the same policy 
recommendations and will probably be told that not much can 
be done.

But we stand ready for pleasant surprises.

ACKNOWLEDGEMENTS

We would like to thank our colleagues for their precious support in publishing this report, as well as for their patience and 
understanding when we could not be available for other important missions due to the work on this report. To our wonderful 
Board Members who are always available to advise and support us in good and darker times: thank you. Thank you Sandrine, 
Karine, Phineas, Léa and all the fantastic team at Forbidden Stories for making us a part of this #StoryKillers adventure. 
Thanks to our families who had to bear with us working on this story nights and weekends.

READ THE RIGHT TO REPLY ON THE NEXT PAGE.



TSC0000006

AN                                   INVESTIGATION#BadSources

9

23/02/2023

RIGHT TO REPLY
In addition to what is already featured in our report, we have contacted for reply/comment the following organisations, which 
did not respond: ANI, Reuters, Yahoo News, Hindustan Times, India TV, The Print, Business Standard and EU Today.

Contacted, the Big News Network (BNN), an international conglomerate of global news distribution systems with online news 
portals such as the CardiffStar.com (“The home of accuracy and truth”) and Northkoreatimes.com (“Oldest online news service 
in North Korea”), responded. Here are our questions and BNN’s response:

EU DisinfoLab’s questions :

Dear Mr McEvoy,

Please note that BNN contact form is not allowing us to contact the BNN team on this request.

 In the course of its latest investigation, EU DisinfoLab has assessed that ANI news agency has been repeatedly quoting online 
news sources or experts that have no existence. These sources include for instance a think tank dissolved in 2014 (IFFRAS).

We found these stories from ANI reproduced on websites managed by the Big News Network, and would like to request official 
comments on the following questions:

• How would you characterize your business relationship with ANI?

• Do you have any process for assessing the accuracy of the content provided by third parties such as ANI?

• taking into account the facts mentioned above, what are the measures you are planning to take?

We would be grateful if you could respond to these questions before the 22 February at 4 PM CET.

Best regards,

EU DisinfoLab

BNN’s response :

Good Morning

Thank you for your email below, received just after 4:00am this morning (Sydney time).

As we have previously communicated, we firmly deny the allegations made against us in your original report and have initiated 
legal proceedings against your organization with regards to the defamatory statements made in that report. We have provided 
evidence that disproves the allegations and wish to reiterate that we have no involvement in the subject matter of your 
previous report, which appears to be the focus of your new report.

Any repetition of the defamatory statements made or reference to our group will only cause further harm, which will be 
addressed through the ongoing legal proceedings.

If you choose to reference Big News Network in your new report, you are free to quote the above statement, in full and unedited, 
as our response to the three questions posed in your email below.

Thank you for your understanding.

Regards,

Big News Network FZ LLC.


